Saturday, July 05, 2014

Hoe om met sokker-manie saam te leef...

Sokker-koors loop hoog.

Só hoog dat Trouw vanoggend 'n artikel publiseer wat voetbal-liefhebbers en minder geesdriftiges te help om met mekaar oor die weg te kom.

Lees die tips hier

http://www.trouw.nl/tr/nl/31180/WK2014/article/detail/3684534/2014/07/05/Voetballiefhebbers-en--haters-probeer-elkaar-niet-te-bekeren.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20140705

Hier is 'n aanhaling daaruit:

De collectiviteit, de begeestering, de verbroedering, de symbolen waarmee fans zich tooien, de uitzinnige decoraties van straten en cafés doen mij vooral aan carnaval denken - in oorsprong natuurlijk ook een ritueel dat aan religie is gerelateerd, enfin de cirkel is rond, net als de bal.

Wat voor diepzinnige analyses er ook op losgelaten kunnen worden, vast staat in ieder geval dat voetbal een feestje is, waaraan heel veel mensen heel veel plezier beleven. Stichting Kijkonderzoek becijferde dat in Nederland 600.000 voetbalhaters rondlopen: personen die sinds het begin van het toernooi minder dan vijf minuten van de wedstrijden en voor- en nabeschouwingen hebben gezien. Alle anderen zijn gegrepen door de voetbalkoorts. Zo werd ik tot mijn ontsteltenis ontmaskerd als 'voetbalhater'.

Maar dat ben ik helemaal niet! Toegegeven, ik heb minder dan vijf minuten gekeken, ik had andere dingen te doen, maar dat betekent niet dat ik voetbal haat. Ook de randverschijnselen, de oranje parafernalia in de supermarkten, de vlaggetjes, de geschminkte, carnavalesk uitgedoste fans, de hossende meutes, het gejuich dat op gezette tijden weerklinkt in de achtertuinen haat ik niet. Waarom zou ik? Het is een sport, het is een spelletje!

Er is geen enkele reden te bedenken waarom het land verdeeld zou moeten worden in twee kampen die de pest aan elkaar hebben: een enorme groep van voetballiefhebbers en een minuscuul groepje voetbalhaters. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Blog Archive