Friday, July 19, 2013

'n Blywende tuiste. 'n Skuiling onder u vleuels.



Psalm 61 begin met ‘n verlangende geroep na God.

Die uitroepe in die Psalm vertel van die bidder wat tot God die een na die ander smeekbede rig;

“Hoor tog my hulpgeroep, o God, slaan tog ag op my gebed.” 

Die bidder is bewus van die groot afstand tussen hom en God: hy is in 'n ‘n vreemde plek. Sy lewe is ontwrig, alleen, afgesonder.

Maar hy praat ook vanuit ‘n verwarde, desperate binnekant - sy binneste is gevul met 'n wanhopige geroep om hulp:

“Ver uit die vreemde uit, in wanhoop, roep ek na U.”

Dit is eintlik ‘n tydlose gebed: maar dalk staan dit veral uit in ons tyd waarin die afstand en God akuter as ooit tevore beleef word. Dit is die donker kant van die geestelike reis - die valllei-tye waarin mense geen uitsig op God het nie.

En tog: Die bidder is nie vreemd aan God nie. Sy verlange is juis gebore uit wat hy reeds van God weet. Sy herinneringe is gevul deur vroeëre tye van nabyheid aan God.

Dit is juis hier waar die Psalm die allermooiste metafore ter sprake bring. Die Psalmdigter wil met 'n klomp beelde praat oor wat dit beteken om by God te wees. Dit kom uit sy lewenservaring, uit alles wat hy ervaar het wat hom 'n gevoel van geborgenheid gee en wat hy aan sy verhouding met God ook verbind:

“Bring my op 'n rots waar ek veilig sal wees. U is vir my 'n toevlug, 'n sterk vesting buite bereik van die vyand.”

Dit is beelde wat by ‘n mens ‘n gevoel oproep van vastigheid, veiligheid, toevlug en beskerming.  So dink 'n mens daaraan om in God se teenwoordigheid te wees. Dit is volledige kontemplasie: om bewus te wees van totale goedheid in 'n ruimte saam met God.

Ek sit nou die dag in die spreekkamer en blaai deur die Psalm toe die gedeelte veral my oog vang:

“Laat my by U 'n blywende tuiste vind. Laat my skuil onder u vleuels.”

Die woorde sak by my in: Dit is die algemeen menslike behoefte: 'n Blywende tuiste. Die ewige vastigheid. Die warmte van nabyheid aan God: onder die vleuels soos 'n kwesbare diertjie wat by sy ma skuil.

En tog is daar die afstand: wat die Psalmdigter begeer en wat hy ervaar is twee totaal verskillende dinge.

Hoe tog, vra die leser, word die afstand oorbrug?

Hoe kom die digter by die volgende punt uit, by die punt van dankbare lofsang oor God se nabyheid? Die kontemplasie?

U, o God, hoor my geloftes, U vervul die wens van hulle wat u Naam eer. Laat die koning lank lewe, laat sy lewensjare oor geslagte strek. Mag hy sy lewe lank regeer voor God, mag u liefde en trou hom bewaar! Dan sal ek u Naam altyd besing en dag na dag my geloftes betaal.

Die antwoord is eenvoudig: dit is die doel van die psalm. 'n Mens se verlange skep die ruimte vir God se koms. Deur gebed, deur verlange, deur afwagting: so sal 'n mens uiteindelik die teenwoordigheid van God geskenk word.

Blog Archive