Sunday, June 02, 2013

Die rypheid van die ryk jongman.







“Goeie meester,” noem die ryk jongman vir Jesus (Markus 10:17) as hy na Jesus kom met sy vraag wat hy moet doen om die ewige lewe te beërwe.
In Matteus 19:16 se weergawe van dieselfde gebeurtenis staan net dat hy Jesus aangespreek het as “Meester” (dit is die mees betroubare Griekse teks).  
Markus se Evangelie teken Jesus as iemand wat die wet op ‘n manier verduidelik wat die betekenis daarvan die beste laat uitkom. Hy is, teenoor al die geleerde uitleggers van die wet in sy tyd, die een wat die wet goed verstaan.
In Markus 12:38-40 is daar byvoorbeeld Jesus se waarskuwing: “Pas op vir die skrifgeleerdes wat daarvan hou om met swierige klere rond te stap en om op straat begroet te word, wat die voorste plekke in die sinagoges en die ereplekke by die feesmaaltye wil hê. Hulle palm die huise van die weduwees in en sê vir die skyn lang gebede op. Hulle sal baie swaar gestraf word.”
Dit is die uiterlikheid wat Jesus van hulle pla: hulle is uitspattig opgedress. Hulle uiterlike afwyserigheid klop met hulle begeerte om deur ander bewonder te word.
Hulle uiterlike leegheid word net deur hul innerlike armoede oortref: hulle bid lank en uitgerek – loot net vir die skyn – om indruk te maak.
Maar dan is daar hulle gierigheid wat ‘n teken is van hulle gewetenloosheid: hulle huiwer nie om die weduwees, die mees kwesbare groep in die samelewing, uit te buit nie.
Dit is ‘n godsdiens waar hulle in die middelpunt staan. Hier is ‘n verdorde en verdorwe spiritualiteit waarin die mens in beheer is van die verhouding met God. Dit is leermeesters wat ‘n mens nie “goed” sou kon noem nie.
Daardie ryk jongman kom na Jesus en vra vir hom wat moet hy doen om ewig gelukkig te kan wees.
Hy het 'n vertroue in Jesus. Hy wys dat hy kan onderskei tussen leermeesters wat mislei en leermeesters met wie 'n mens met vrymoedigheid oor God kan praat. 
Dit is nie net 'n ryk jongman nie. Hy is 'n ryp jongman. Hy het al in sy lewe 'n hele ent in sy geestelike reis gevorder: dit sien 'n mens ook wanneer hy vir Jesus vertel wat hy alles so stiptelik en getrou doen. 
Wat antwoord die “goeie” leermeester aan hierdie soekende jongman?  Gaan verkoop alles wat jy het, lui die bekende antwoord. Gee dit vir die armes. 
Dit is nie net die blote feit van die verkoop van jou goed wat hier ter sprake is nie. 
Jesus wil 'n dieper, geestelike ervaring met die man deel. Wanneer hy ontslae raak van sy besittings, sal hy vry wees. Die vryheid behels twee dinge: Hy sal vry wees van uiterlikhede wat 'n mens so dikwels gevange hou dat jy nie eers vir Jesus kan raaksien nie. Soos in hierdie skildery van Hofmann ( 1895),  dink jy diep na, is jy besig met baie geestelike vrae. Maar intussen is daar dinge, verborge dinge, wat groter en belangriker is. 
Maar deur hom vry te maak van uiterlikhede, behels net 'n eerste stap. Jesus weet dat so 'n appel aan die man kan maklik weer ‘n stukke moralisme word: doen dit en nie dat nie.
Jesus neem hom egter ‘n stap verder: “Kom en volg My.”
Dit word ‘n uitnodiging om naby aan die Goeie Een te lewe: wat tel is nie soseer wat ‘n mens “doen” nie. Veel dieper is dat ‘n mens in ‘n verhouding intree met die een wat soveel goedheid uitstraal.

'n Mens moet vry wees vir God - dit is die diepste, geestelike punt: die geslotenheid van die lewe, jou diepe nadink oor jouself, jou ver staar in die "groot dinge", jou lang gebede, moet omkeer: kyk na die Man langs jou. 
Die detail-studie van Hofmann se skildery wys dit so duidelik: Jesus wat die man in die gesig staar, afwagtend op die terugblik, op die erkenning, op die oomblik van herkenning. Dit is 'n ewigheid - die goddelike uitnodiging tot intimiteit, tot nabyheid, geborgenheid. 
Maar daardie man dink te diep. 
Die verhaal van die man wys hoe al die dinge waaraan 'n mens gewoond is, 'n versperring op jou geestelike weg oprig sodat ‘n mens nie die Persoon wat soveel goedheid uitstraal, raaksien nie.
‘n Mens luister nie maar net na die goeie leermeester nie. Jy staan nie langs Hom in diepe nadenke nie. Die ewige lewe is om naby die Goeie Leermeester te bly. Uiteindelik is dit om Hom in die oë te kyk, bewus van die ewige goedheid by Wie jy aankom. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Blog Archive