Friday, October 04, 2013

Wat Jesus eintlik met vyandsliefde bedoel het?


Bernard van Clairveaux is die mistikus van die liefde.

Maar hy het ook sy donker, minder liefdevolle kant: heel gewillig het hy namens die pous deur Europa getrek om mense vir die kruistogte te werf.

Sy toesprake het groot skares getrek. En sy wapen was formidabel: Hy het die bybel kwistig gebruik om mense te oortuig dit is 'n heilige roeping om na Jerusalem te gaan en die beloofde land met geweld terug te neem.

Dit lees ek hierdie week toe ek 'n stuk moet skryf oor Efesiërs 6:11-17. Hier is die teks:

Trek die volle wapenrusting van God aan, sodat julle staande kan bly teen die liste van die duiwel. Want ons worstelstryd is nie teen vlees en bloed nie, maar teen die owerhede, teen die magte, teen die wêreldheersers van die duisternis van hierdie eeu, teen die bose geeste in die lug. Daarom, neem die volle wapenrusting van God op, sodat julle weerstand kan bied in die dag van onheil en, nadat julle alles volbring het, staande kan bly. Staan dan vas, julle lendene met die waarheid omgord, met die borswapen van die geregtigheid aan, en as skoene aan julle voete die bereidheid vir die evangelie van vrede. Behalwe dit alles neem die skild van die geloof op waarmee julle al die vurige pyle van die Bose sal kan uitblus. En neem aan die helm van verlossing en die swaard van die Gees - dit is die woord van God.

In die teks word oorlogstaal vergeestelik. Al die bekende voorwerpe wat 'n mens met 'n soldaat assosieer, wat te doen het met doodmaak en vernietig, is hier voorwerpe wat opbou en lewe gee: 'n Borswapen word as geregtigheid gereken. Skild is nie meer iets waarmee jy jou teen die vyand se pyle weer nie, maar dit is nou geloof waardeur 'n mens 'n heel nuwe kyk op ander en op die wêreld kry. Die helm is verlossing en die swaard maak nie dood nie en vat nie lewe weg nie. Dit is die woord van God wat mense se lewens omvorm en die weg na die paradys uitwys.

Die geweldstaal van daardie tyd word uit sy gewelddadige konteks gehaal en word geloofstaal.

Die bybelskrywers doen wat Jesus gedoen het: geweld word vervang met vrede. Oorlog met die paradys.

Bernard van Clairvaux, die mistikus van liefde, dink niks daarvan om die proses weer om te keer nie: hy verander die geloofstaal van vooraf weer in geweldstaal om mense in die naam van God tot deelname aan die kruistogte aan te spoor. Hy skryf oor Efesiërs 6:11-17: "die ridder wat die wapenrusting van geloof aantrek op dieselfde manier as wat hy sy borsplaat van yster aantrek, is onaantasbaar en veilig. Dus, reis veilig, ridders, en dryf met onbevreesde gemoed die vyande van die kruis van Christus weg." 

Dus wat bloeddorstigheid met die bybel regkry.

Daar is een teks wat egter nie so maklik omgekeer kan word nie. Wat sou die dapper ridder wat op pad is om Jerusalem ten bloedens toe in te neem, doen met die gebod tot vyandsliefde? In 'n militêre situasie kan 'n ridder met die swaard in sy hand nouliks sy vyand liefhê? 

Hoe hiermee gemaak?

Die oplossing is eenvoudig:  jy kan jou persoonlike vyand liefhê, maar jou land en geloof se vyand hoef jy nie lief te hê nie.

Dus: Jesus het bedoel, in hierdie gedagtegang: jy moet sommige van jou vyande liefhê....



Blog Archive