Tuesday, March 25, 2014

Die Bybel en die Pistorius hofsaak.


Vroeg in my loopbaan het ek agtergekom hoe nou die teologie en regte aan mekaar verwant is deur hulle gemeenskaplike belangstelling in die wetenskap van uitlegkunde of hermeneutiek.

Beide werk met ‘n teks: Teoloë met die Bybel en regslui met geskrewe wette. Hulle moet hierdie tekste verantwoordelik volgens reëls van interpretasie uitlê.

‘n Mens sien dit veral in die Oscar Pretorius-saak weer raak.

Vanoggend het die deskundige met insig getuig hoe hy die selfoon-rekords van Pretorius ontleed het: Hy het eers die tekste opgestel. In uitlegkunde moet jy weet watter teks jy voor jou het. Vier selfone se rekords is bymekaar gemaak, voorberei, gelees en dan met mekaar vergelyk. Toe kon hy ‘n patroon opstel. Een patroon was die tydlyn. Waar, wanneer en deur wie is teksboodskappe geskryf en, dan, in ‘n verdere stap, wat staan in die teksboodskappe.

Dit is hoe Bybeluitleggers ook met die teks werk. ‘n Mens besluit op die teksgedeelte wat jy wil ontleed. Jy berei die teks voor, kyk na die tyd van ontstaan en waar dit geskryf is.  Die skrywer van so 'n teks is ook is van groot belang. Dan kyk jy hoe die teks geskryf is, wat die skrywer wou bereik en uiteindelik wat die inhoud van sy teks is.

Dit is byvoorbeeld veelseggend dat Pistorius vir sy meisie ‘n liefdevolle boodskap op die vooraand van die tragedie stuur. Of dat sy meisie kort voor die insident haar sorge oor hul verhouding uitspreek. Waar hulle boodskappe vandaan kom en wanneer dit geskryf is kan die hofsaak in 'n sekere rigting stuur.

Tydens die ondervraging van die kundige, het die verdediging gevra na die vier voorvalle wat hy uitgelig het waarin die vriendin haar vrees vir Pistorius uitgespreek het. 

Die eerste vraag van die advokaat was tipiese hermeneutiek: hoe weeg ‘n mens inligting? Hoe dink ‘n mens daaroor dat uit meer as 1 700 boodskappe net vier op ‘n onenigheid wys? 

En daarna het die verdediging hierdie vraag inhoudelik opgevolg: tientalle boodskappe wys op ‘n liefdevolle korrespondensie met mekaar. Nie net die getal van die boodskappe nie, maar ook hul inhoud relativeer in hul oë dus die belangrikheid van vier briewe oor onenigheid.

Ook in Bybelse tekste moet ‘n mens so te werk gaan. Tel en weeg is ‘n belangrike hermeneutiese beginsel.

Maar wat my veral bybly is toe die verdediging vir die kenner vra na sy hermeneutiek. Hoe het jy die vier boodskappe uitgekies?

Die vraag is kritiek belangrik: almal wat na sy aanvanklike getuienis geluister het, sou kon dink dat die vier boodskappe bewys dat die verhouding van die paartjie deurtrek is met rusie en vrese.

Eers toe die verdediging die groot prentjie geskets het, het mense tweede gedagtes begin kry en besef dat ‘n mens nie te gou moet oordeel nie.

Die antwoord van die getuie was dat hy gekyk het na boodskappe wat “uitstaan.”

Dit is net daar waar die advokaat vir die verdediging hom kortvat: Ons kan baie draaie hieroor gooi, sê hy. Maar dit is duidelik dat die getuie  die boodskappe gekies het omdat dit ingepas het by wat hy gesoek het. Hy wou kyk waar kry hy bewyse dat die paartjie gestry het. Sy instelling het sy keuse bepaal.

Ek besef weer toe ek dit beluister hoe ons hele lewe deur ons instelling bepaal word. Wie na sleg soek, sal sleg kry. En al is daar hoe baie goeie, positiewe dinge, gaan ‘n mens net die slegte uithaal as jy na die slegte soek.

Dit gebeur veral met die Bybel.  

Ek lees in die dae 'n boek waarin die skrywer opmerk dat baie van die godsdiensloosheid van onlangse tye is omdat mense nie godsdienstig wil wees nie. 

Vooringenomendheid kan ons grootste vyand wees. 

Blog Archive