Johannes
Evangelie ken ons as die Evangelie van liefde, geskryf deur die Dissipel vir
wie Jesus liefgehad het (Joh.20:2).
Dit
is ‘n boek wat nie net die liefde besing nie, maar wat ook in liefde geskryf
is. Hoe liefdevol en versigtig het Johannes in sy Evangelie die volgelinge van
Jesus se liefde vir Jesus beskryf!
Dit
kom veral na vore in die mees intense oomblikke van hul verhouding met Jesus. Johannes
20 is die heel eerste deel van die opstandingsverhaal, daardie kern-gebeurtenis
in die lewe van Jesus se dissipels. En veral hier sien ons hoe intiem die
volgeling vir Jesus liefgehad het en hoe hartverskeurend sy dood vir hulle was.
Hulle
is duidelik verpletter na Jesus se kruisdood: Met die mees intieme, liefdevolle
dade versorg hul Jesus tot aan die einde. Vir oulaas het Josef van Arimatea,
bang, maar tog waagaam, sy liggaam gaan haal. En daardie ander geheime volgeling
van Jesus, Nikodemus, nog steeds net ‘n stille volgeling, het met ‘n kosbare
klomp salf-olie opgedaag. Toe het hulle Jesus se liggaam, teer behandel met
geurolie en sorgsaam toegedraai in doeke, in die graf weggelê (Joh. 20:40-41).
Hulle
het ook nie daaraan gedink dat Jesus sou opstaan nie, soos Johannes 20:9
skrywe.
Dit
was hulle afskeid. Nie vir ‘n oomblik het hul oor hulself nagedink, gewonder
oor hierdie innerlike verlange na Jesus wat hulle nie losgelaat het nie. Nie vir ‘n oomblik sou hulle die
gedagte koester dat God aan die werk was, selfs in hul tye van verdriet en pyn
nie.
In
die tuin, die simbool van die paradys in Johannes se Evangelie, het hulle Jesus
begrawe: dit tuin was vir hulle die plek van herinnering, ‘n simbool van die
goeie tye saam met Jesus, die man van Liefde.
Hoe
het hulle aan hul herinnering vasgeklou. Weer eens, sonder dat hulle dit self
besef het, is hulle, selfs in Jesus se dood, deur hul verhouding met Jesus
geïnspireer.
Daar
by die kruis sou hulle liefde nie eindig nie. Ook daarna, dae na Jesus se dood,
is hulle na die graf aangetrek.
As
‘n mens eers een keer die liefde ontdek het, laat dit jou nooit los nie. Niks,
nie eers die dood, kan jou daarvan skei nie. As God ‘n mens een keer in liefde
aangeraak het, sal jou hart nooit weer tot bedaring kom nie.
1.
Verdieping: die oop graf
Geloof,
weet ons wat vandag terugkyk op die dood en opstanding van Jesus, is iets wat
‘n mens se lewe vir altyd ryk en vol maak. Maar geloof beteken nog glad nie dat
‘n mens altyd die bergspitse beklim nie. Soms, soos ons so dikwels in die Bybel
as boek van geloofsreise sien, kan ons geloof hom te pletter loop teen die
werklikhede van die lewe.
Johannes
vertel sy lesers wat vroeg-oggend, toe dit nog donker was, op die derde dag na
Jesus se dood by sy graf gebeur het. Maria Magdalena, wat toe beskou is as die
voorste vroue-dissipel van Jesus, die een uit wie Jesus sewe duiwels verdryf
het (Lk. 8:2) en wat tot aan die einde, met Jesus se kruisdood, getrou aan sy
sy was, het, toe dit nog donker was, na die graf gegaan. Die Vrydag nog het sy
saam met Jesus se ma langs die kruis gestaan. Nou was sy op pad na sy graf.
Asof
die kruis van Jesus nie erg genoeg was nie, asof haar pyn nie seer genoeg was
nie, ontdek Maria iets wat haar nog verder sou verpletter :
Die
vrou, vroeg in haar lewe reeds verlos van groot donkerte toe Jesus haar duiwels
uitgedryf het, daarna ‘n getroue volgeling van Jesus is op weg na die graf. Sy
is opnuut in die donkerte ingedryf. Haar
hart is in hierdie donker tyd gevul met verlange na Jesus.
Hierdie
keer is sy op haar eie. Daar is, soos sy loop na die graf, nie Iemand wat haar
donkerte uitdryf nie. En sy dink dat sy iets van daardie verlange kan stil deur
naby hom te wees.
Maar
tog: lank voordat sy by die graf aankom, was God al daar en het die wonder
gebeur.
Dit
is die ironie: die vrou op weg na die graf. Wat sy, alleen op pad na die plek
waar Jesus was, nie geweet het nie, is dat God die nuwe lewe gebring het en die mag van die dood gebreek
het. Die mens is op pad na die graf, maar intussen, ongemerk, is die klip
weggerol en het die goddelike wonder van die opstanding plaasgevind. Die mens
is ‘n besoeker aan die dood, die reisiger na die graf. God, daarenteen,
verander alles, skep nuut, keer alles op hul kop.
Johannes
maak seker dat sy lesers hierdie simboliek sal verstaan: dit, vertel hy, het
alles gebeur op die Sondag-oggend, die eerste dag van die week, ‘n dag na die
sabbat.
Dit
is, sou ‘n mens dink, ‘n gewone dag. Volgens Joodse gebruik is dit die eerste
dag na die sabbat wanneer alles van vooraf begin en die mens weer aan die werk
kan spring na die ruskans.
Maar
wie mooi dink, sal besef hierdie is ‘n baie spesiale dag. Op die eerste dag het
God die hemel en die aarde geskape. Dit vertel die paradys-verhaal vir ons.
Hier het ons weer ‘n eerste dag. En weer doen God wonder-like dinge. Van voor
af, in die tuin, begin God ‘n paradys-verhaal. Dit is die eerste dag van die
nuwe skepping.
So
werk genade. So werk God se liefde: dit kom na ons lank voordat ons dit ervaar.
Terwyl ons nog in die nag is, in die donkerte rondtas, is God reeds teenwoordig,
rol God grafstene oop en skenk die opstanding uit die dood.
2.
Nuut en veranderd
Waar
God werk, kom alles in beweging – al weet ‘n mens nie altyd so helder wat aan
die gang is nie. Die eerste ding wat Maria doen is om haastig te begin
hardloop. In vers 1 “gaan” Maria na die graf. In vers 3 hardloop sy terug toe
sy sien dat die graf se klip oopgerol is. Vervaard gaan vertel sy aan Petrus en
Johannes wat sy ontdek het.
Maar
Maria lees dinge heeltemal verkeerd. Sy sien glad nie God se werk raak nie. Kyk
net haar boodskap: vir haar beteken die oop graf dat Jesus uit die graf
weggeneem is en elders begrawe is. Dit is nog donker – nie net buite nie, maar
ook in Maria se gemoed want haar treurigheid word in die verhaal weer en weer
geteken: Later, nadat die dissipels ook by die graf was, het sy nie saam met
hulle huis toe gegaan nie, maar “buite by die graf staan en huil” (Joh.20:11).
Toe, vertel Johannes weer vir die tweede keer, het sy al huilende in die graf ingekyk. Johannes
vertel dat daar alle rede vir haar was om te besef dat God aan die werk is.
Want in die graf was daar twee engele. Dit het haar egter nie dieper laat dink nie. Haar lewe is pure paniek,
vol gehardlopery en gehuilery.
Vir
die tweede keer, en dit terwyl God vir haar tekens gee dat hier iets spesiaals
aan die gebeur is, misverstaan sy alles. Heel ironies sê sy vir die twee engele
dieselfde wat sy vir die dissipels vertel het: sy huil omdat hulle Jesus, “my
Here”, weggevat het en sy nie weet waar
hulle Hom begrawe het nie.
Hierdie
vrou, deur Jesus self aangeraak in ‘n grootse liefdesgebaar toe Hy haar van
haar duiwels vrygemaak het, laat haar nie eers deur engele van haar trane
wegkry nie.
En
vir die derde keer, selfs toe Jesus self voor haar gestaan het, het sy gedink
dis die tuinier en vir hom gevra of hy Jesus weggevat en elders begrawe het.
Drie
keer, huilend, in die donker, treur sy oor haar dooie Jesus. En dit terwyl
Jesus lewend voor haar staan. Hierdie vrou, uit wie Jesus sewe duiwels gedryf
het (Lk.8:2), wat so getrou aan Jesus was, selfs toe sy by die kruis gewaak
het, sy wat so baie kere na Jesus geluister het en gehoor het hoe Hy praat oor
die dood, verstaan Jesus nie regtig nie.
Hoe
gebeur dit alles dan?
‘n
Mens kan so ingebuig wees in jou ellende, dat dit jou perspektief op God se
werking tot niet maak. Trane kan ‘n mens blind maak vir nuwe lewe, vir engele
en vir die teenwoordigheid van Jesus.
Maria
vertel ons dat God soms juis in ons trane, in die graftye, in die donker nag by
ons is – al lyk dit nie so nie.
Trane,
moet ons leer, vertel van ons verlange na God, na die Liefde. En God, die God
van Liefde, laat nie ons verlange onbeantwoord nie. Hy sien die trane, droog
dit af en neem die pyn en lyding weg (Open.21:4).
Want
kyk wat uiteindelik die groot ommekeer in Maria se treurigheid bring. Terwyl sy
nog in trane met Jesus praat en dink dat hy die tuinier is, praat Jesus een
enkele woord met haar. “Maria” is al wat hy vir haar sê. Dit is asof Jesus
daarmee in een woord sê wat ons elders as belofte van God lees: “Ek het jou by
die Naam geroep. Jy is myne.” (Jes. 43:1). Of ook: “Ek het jou naam in my
handpalms gegraveer” (Jes. 49:16).
Genade
word op ons uitgestort. Veral wanneer ons verlore voel, asof ons tussen die varkpeule
verval het, veral dan is God, al hardlopende op pad na ons – net soos die Vader
van die Verlore Kind.
Die
tuin was nou die paradys. Dit het die plek geword waar Jesus lewend teenwoordig
was. Die intieme verhouding tussen God en mens word met een woord herstel.
“Kyk,
die woonplek van God is nou by die mense. Hy sal by hulle bly; hulle sal sy
volke wees, en God self sal by hulle wees as hulle God. God sal al die trane
van hulle oë afdroog. Die dood sal daar nie meer wees nie. Ook leed, smart en
pyn sal daar nie meer wees nie. Die dinge van vroeër het verbygegaan” (Open.
21: 3-4).