Saturday, August 18, 2012

Dit tel wat jy glo. Oor spiriutaliteit en teologie





Nigel Barker en Tintoretti se uitbeeldings van dieselfde tema: die Samaritaanse vrou van Johannes 4.


Die belangstelling in Spiritualiteit word dikwels gekoppel aan die huidige onvergenoegdheid van mense met dogmatiese haarklowery en teologiese binne-gevegte.

Daar word gesê dat dit nie regtig saak maak wat mens glo nie. Wat tel is dat geloof in die praktyk sigbaar is. Mense wil nie hoor wat ander glo nie.

Daar is teveel wat baie praat oor hul geloof, terwyl dit min verskil aan hul lewens maak. Mense wil aan mense se lewens sien dat hul gelowig is.

Dit is ‘n geldige punt. Jesus het hom sterk verset teen mense wat vroom oral rondloop en groot teologiese waarhede bepeins, maar die groot dade van ontferming en geregtigheid netjies systap.

Maar ‘n mens moet nie te gou die ander kant miskyk nie. Dit is seker waar dat godsdiens nie net om teologiese, intellektuele inhoude gaan nie. Dit aan ook om moment van heiligheid, om rituele, om spesiale ervarings by die prediking, die sakramente, die doop en die nagmaal. Al die kerklike rituele moet sinvol en eg belewe word. Geloof word gevoed en versterk deur sulke rituele.

In die Ou Testament is daar baie tekste wat vertel van die geloofslewe van die gelowiges. Vroom het hulle die een offerande na die ander gebring, die een geloofspraktyk na die ander beoefen, die een ritueel na die ander onderhou. Dit was mooi: hierdie praktyk van toewyding aan hul godsdiens.

Tog laat God weet: ook al hierdie vroomheid is hol as dit nie geknoop word aan ‘n lewe wat ingestel is op omgee vir ander en op geregtigheid vir almal nie.

Nie net ‘n vroom teologie nie, maar ook ‘n vroom lewe vol rituele kan leeg wees.

Die Samaritaanse vrou se verhaal word in Johannes 6 help ‘n mens hier met meer insig: Johannes wil vir sy lesers meer laat ervaar van God se intieme verhouding met mense van alle tye. Dit gaan om die volk van die verbond wat al vir eeue vir God in Jerusalem aanbid het. Daar het God trou aan hulle gesweer en het hulle telkens weer van God se liefde bewus geword. Net so het die Samaritane God in hul land op die berg Gerisim aanbid. Die berg was vir hulle die plek van seëninge, want dit is daar waar God hulle ontmoet het en die gebooie aan hulle gegee het (Deut. 11:29; 27:12; Jos. 8:33).

Mettertyd het die twee groepe aartsvyande geword in hul stryd oor waar die regte plek is om hul rituele uit te voer.

Hieroor praat Jesus en die Samaritaanse vrou. Hulle intense gesprek gaan oor hulle moeilike verlede, toe God hulle mense opgesoek het, maar toe hulle ook in ekstreme vyandskap teenoor mekaar verval het. Samaritane praat immers nie met Jode nie (Joh.6:9).

Heen en weer gaan die gesprek tussen Jesus en die vrou, gelaai met diep simboliese gedagtes. Jesus praat met haar oor wat sy glo.

Uiteindelik besef die vrou: nie die berge nie, nie die plekke van aanbidding nie, maar Jesus maak die verskil. Dit is wat ‘n mens moet glo – hierdie boodskap van die lewende water.

Getransformeerd, aangeraak, kom sy tot Jesus en ontstaan daar ‘n besondere nabye verhouding tussen hulle. Sy vertel van haar dorpsgenote van Jesus en word aldus die eerste sendeling namens Jesus  -  ‘n vroue-apostel. Sy het ‘n boodskap. Sy gaan uit na mense om vir hulle te vertel wat om te glo.

Die afloop van die verhaal van die Samaritaanse vrou toon hoe wyd haar metamorfose uitkring as haar dorpsgenote sê: “Ons glo nie meer op grond van wat jy vertel het nie”. Hulle, geraak deur haar getuienis dat “Hy my alles vertel het wat ek gedoen het”, verander deur haar woorde oor Jesus, het “Self na Hom geluister”.  Hulle het in sy volle teenwoordigheid gekom. Dit weer bring hulle geloof tot ‘n nuwe vlak: “ons weet dat Hy waarlik die Verlosser van die wêreld is” (Joh.4:40).

Dit is geloof: geloof is ‘n verhouding met die lewende God, nie ‘n gesukkel oor allerhande slim strydvrae nie.

Die verhaal van die vrou vertel van ‘n ommekeer wat volg op ‘n intense teologiese gesprek. Die vrou, ingelig oor haar eie mense se geskiedenis en maar net te goed bewus van die verhoudinge van haar mense met die Jode, praat met Jesus oor diepsinninge dinge. Daarom kan sy aan haar gesprek sekere belangrike gedagtes koppel: Jesus is ‘n profeet, Hy is dalk die Messias. En uiteindelik die uitkoms: Hy is die Verlosser van die wêreld.

Sy weet Jesus is reg. Dit is belangrik wat jy glo en dat hierdie geloof gekoppel word aan die Een wat aan jou geloof skenk en die lewende water uitdeel.

Geloof het te doen met ‘n getransformeerde lewe wat steeds weer meer en meer soek om na God se wil te leef en God se beelddraers te wees. Hoe meer ‘n mens van God verstaan, hoe meer word ‘n mens se geloof verryk. Hoe meer ‘n mens verstaan dat God liefdevol vir mense tot vryheid lei, hoe sinvoller word geloof.

Maar al hierdie insigte word gedra en gedryf deur die een belangrike ding: om in die teenwoordigheid van die Lewende te wees, die Een wat die lewende water uitdeel.

Dit is ‘n mistieke band. Dit gaan om ‘n verhouding waarin die partye mekaar se teenwoordigheid ervaar. Dit is soos twee verliefdes: hoe meer hulle van mekaar leer ken, hoe dieper word hul liefde, hoe passievoller hul toewyding aan mekaar en hoe ryker hul verhouding.

Dit tel tog wat jy glo.

‘n Mens kan verstaan dat mense onvergenoegd is met al die teologiese binnegevegte. Sulke gevegte en slimmighede is al baie eeue by ons. Die Samaritane en die Jode het ook sulke gevegte geken – selfs oor waar die regte plek is om God te aanbid. Vasgeknoop aan die verlede en vasgevang in hul rituele, het hul die genesende verhouding met God kwytgeraak. Hulle het nie meer God self raakgesien nie. Berge in plaas van die Gees was hulle fokus.

Toe kom die Verlosser: wie na Hom self luister, die Een wat die Gees gee, die een wat ‘n mens leef om “in waarheid” te aanbid, ontdek egte geloof en word vry van al die stryd- en twisvrae wat mense van mekaar skei en hulle vyande van mekaar maak.


Blog Archive