"Siektes kom uit God se hand en daarom moet
jy nie jou kinders teen masels laat inent nie."
"Vertrou op God meer as op die mediese
wetenskap."
Dit is hoe 'n sekere groep godsdienstige
protestante in Nederland redeneer.
In hulle omgewing is die voorkoms van masels
onder kinders ook die hoogste in Nederland.
Die berig in vandag se Trouw is die mees gelese
een van die dag en meer mense as gewoonweg skryf 'n reaksie.
Die onderwerp maak dus opslae.
Ek voel nogal gebelgd hieroor. Ek dink Jesus se
woorde oor die kleinstes onder ons wat nie die geringste kwaad aangedoen moet
word nie, is een van die allerbelangrikste van sy uitsprake.
Ek kan my nie voorstel dat ouers hulle kinders
aan hierdie risiko blootstel nie. Liefdeloser kan dit nie.
Dit laat my dink aan die sabbatdag toe al die
vromes in die sinagoge gesit het: God, het hulle mooi geredeneer, het die
sabbat vir die mens gemaak om te eerbiedig en te rus.
En toe het Jesus vir hulle gewys dat die liefde
vir ander God se (mensbepaalde) "wil" voorafgaan en selfs weerspreek.
En hy het daad by die woord gevoeg en daar reg voor hulle
Was daardie klomp vromes woedend. Hulle wou Hom
net daar van 'n krans afgooi.
Hier is die artikel:
In reformatorische kerken denken gelovigen
verschillend over inenten. Zo ook in de Hersteld Hervormde Kerk van Wim van
Vlastuin. De rector van het Hersteld Hervormd Seminarie aan de VU legt, naar
aanleiding van de mazelenuitbraak in de 'biblebelt', uit welke afwegingen
reformatorische ouders maken om niet of juist wel te vaccineren.
Wat zijn de grenzen om wel of niet te vaccineren?
"De
grens wordt bepaald door de Bijbel. Gezondheid en ziekte vallen ons niet bij
toeval, maar uit Gods vaderhand ten deel. Dat staat in de Heidelbergse
Catechismus, een van onze belijdenisgeschriften. Alle reformatorische
christenen onderschrijven dit. Voor sommigen is dit reden om tegen inenten te
zijn. Ze zijn bang dat ze te veel vertrouwen op de medische wetenschap en te
weinig op God. Voor anderen vormen deze zinnen geen beletsel om in te enten:
gebruik maken van de goede inzichten van de wetenschap mag, zoals we ook
boekdrukkunst en computers gebruiken."
Wat adviseert u?
"Je kunt
niet één lijn trekken. Ieder mens moet zich persoonlijk tegenover God
verantwoorden en daarom past een pastorale benadering. Als men de inenting
ervaart als iets wat tussen ons en God komt te staan, moet je geen druk op het
geweten uitoefenen. Het wordt dan ervaren als een verafgoding van de
wetenschap, terwijl men zich afhankelijk wil weten van God."
Wat als kinderen ernstig ziek worden?
"Bij
acute nood maakt niemand een probleem van medisch ingrijpen. Vóóraf ingrijpen
is het punt. Tegenstanders vinden dat ziekte en gezondheid ons overkomt en niet
iets is waarvoor je preventief maatregelen neemt."
Er zijn critici die
ouders met gewetensbezwaren tijdelijk uit de ouderlijke macht willen zetten.
"Dat
ervaar ik als een ongeoorloofde druk. Je moet respect hebben voor de
geestelijke overtuiging van anderen. Het krijgt trekken van een ketterjacht als
je op deze manier omgaat met een minderheid."