Monday, February 17, 2014

Die predikant wat aan slangbyt dood is.


In Amerika is daar 'n groep kerke wat Jesus se opmerking in Markus dat sy volgelinge slange sal aanraak, letterlik opneem. Hulle glo dat 'n ware gelowige niks sal oorkom as daardie slange hulle pik nie.

Toe is dit nie so nie. Een van die bekende predikers, Jamie Coots is oor die naweek dood aan 'n slangbyt. 

'n Mens kan hierdie siening van sulke kerke as pervers beskou, maar vir hulle is dit 'n belangrike aspek van hul geloofslewe. 

Duidelik is die probleem hierdie mense se uitleg van die Bybel. Jesus se woorde moet "letterlik" geneem en uitgevoer word. 

Hul oortuigings word dus deur 'n fundamentalisme gedra. 

'n Mens kan nie genoeg oor die verstaan van die Bybel praat nie. 

Soms is dit letterlik 'n saak van lewe en dood.

Hier is 'n berig wat in Trouw van vandag oor die saak verskyn het. Dit is 'n tragiese verhaal. 

VIJF VRAGEN Een van de bekendste christelijke slangenbezweerders is niet meer. Voorganger Jamie Coots uit de Amerikaanse staat Kentucky overleed afgelopen weekend na een beet van een van zijn serpenten. Hij weigerde tegengif te nemen. Waar haalde Coots zijn bijbelse inspiratie vandaan?

Vijf vragen
Wat wilde Coots bewijzen met zijn slangen-act?
Dat gelovigen in Jezus' naam het onmogelijke kunnen doen. Coots en zijn geestverwanten beroepen zich op een passage uit het bijbelboek Markus. Aan het einde van dat boek staat Jezus op uit zijn graf en verschijnt hij aan zijn apostelen. Voordat hij ten hemel wordt opgenomen, geeft hij ze nog een opdracht:

'Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.'

'Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.'



Coots nam die tekst letterlijk. Het bezweren van slangen (een act die hij ook opvoerde tijdens kerkdiensten) was in zijn ogen een direct gebod van de Messias. Christenen moesten de act volgens Coots gebruiken om mensen te overtuigen van Gods almacht.

De Bijbel zou ook bewijs bevatten dat echte gelovigen immuun zijn voor slangenbeten. De apostel Paulus had naar verluidt geen centje pijn toen hij door een gifslang werd gebeten. Coots zei vorig jaar in een interview dat zijn act de moeite waard is geweest 'als ook maar één persoon erdoor tot geloof komt'.

Overigens is de passage in Markus onderwerp van felle theologische discussie. Sommigen menen dat Jezus de uitspraken nooit heeft gedaan en dat de alinea's over de opstanding pas later deel zijn gaan uitmaken van de tekst.



Hoe verklaren Coots' volgelingen zijn overlijden?
Dat is niet duidelijk. Zijn kerkje, de Full Gospel Tabernacle in Jesus Name in Middleboro, heeft er nog geen uitspraken over gedaan. In de eerste helft van de vorige eeuw keken veel 'slangenkerken' neer op christenen die gebeten waren door een slang. De beet zou bewijzen dat de persoon in kwestie niet vroom genoeg was en nog in zonde leefde.

Het lijkt er niet op dat de gelovigen in Middleboro zo hard oordelen over falende bezweerders. Coots werd eerder al acht keer eerder gebeten, maar viel niet uit de gratie.



Zijn er veel slangen bezwerende christenen?
Nee. Coots en zijn volgelingen behoren tot een extreme en kleine flank van de Amerikaanse pinksterbeweging. Die flank telt naar schatting enkele duizenden zielen. Het bekendste kerkgenootschap, The Church of God with Signs Following, bestaat uit enkele honderden kerken, verspreid over het zuiden van de Verenigde Staten.

De slangenkerken bleven lange tijd onopgemerkt, maar staan nu dankzij het televisieprogramma Snake Salvation (National Geographic) weer internationaal in de schijnwerpers.

Overigens moeten veel pinksterchristenen niets hebben van het slangenritueel. Zij wijzen erop dat de 'wonderen van de Geest' een aanvulling zijn op het preken van het evangelie - niet de kern. Religieuze extase ('aangeraakt worden door de Heilige Geest') en gebedsgenezing spelen in veel pinksterkerken wel een grote rol.



Heeft het christendom altijd een slangentraditie gehad?
Nee. De slangentheologie is een product van de pinksterbeweging. Voor zover bekend was de eerste bezweerder een predikant uit Tennessee. George W. Hensley oordeelde in 1910 dat christenen selectief waren in het opvolgen van Jezus' geboden.



Pinksterchristenen moesten zich volgens Hensley niet beperken tot het genezen van zieken en het spreken in 'tongen' (het uitstoten van extatische klanken die de Heilige Geest hen ingaf). Tijdens een preek toverde hij uit een doos een ratelslang tevoorschijn en droeg hij zijn gemeente op net als hij met de dieren te stoeien. Wie dat niet deed, zou eeuwig verdoemd zijn tot de hel.

Hensley werd al snel populair en ontpopte zich tot veelgevraagd prediker. Tijdens zijn toers door de Verenigde Staten dronk hij trouwens ook gif. Het is niet bekend of dat voorbeeld nu nog navolging krijgt.



Is slangen bezweren legaal?
De meeste Amerikaanse staten verbieden het bezit en het bezweren. Coots werd een jaar geleden nog opgepakt toen hij in Tennessee werd betrapt met drie ratelslangen en twee koperkoppen in zijn auto. Coots en zijn collega-predikanten spreken schande van de verboden en noemen ze een aantasting van de godsdienstvrijheid.

Grondlegger Hensley kreeg trouwens te maken met hetzelfde probleem. De eerste verboden werden ingesteld toen zijn act in de jaren '40 de aandacht trok van de pers en politici. Net als Coots bleef Hensley zijn act gewoon opvoeren. Hij gehoorzaamde immers aan 'Gods wet, niet aan de geboden van mensen'.

Blog Archive