Sunday, February 23, 2014

Wanneer lyding en vreugde 'n mens se lewe vorm. Oor 'n merkwaardige skildery.




Die bekende Franse kunstenaar, Garouste, skilder in hierdie skildery wat in 1995-1996 gemaak is, ‘n man wat op reis is sonder skoene en met ‘n sak onder sy arm, terwyl hy met sy regterhand beduie. Veral opvallend is die duifnes op sy kop met duiwe wat daarop vlieg. Daar is ook ‘n tweede persoon op die skildery. Hy het ‘n stok in die hand. Op die agtergrond val iemand uit ‘n boom toe hy probeer het om ‘n nes daaruit te haal.

‘n Mens moet die skilder en sy lewe ken, om die volle impak van die skildery te waardeer. Garouste was godsdienstig en is byvoorbeeld gevra om ook werke vir kerke te maak, maar hy was ook iemand wat die kunsgeskiedenis goed geken het en wat bewondering vir sy uitstekende tegnieke geniet het.

Mense wat kuns ken en hierdie skildery sien, sal byvoorbeeld dink aan die skildery wat die beroemdste Franse realis (19e eeus), Gustave Courbet in 1854 geskilder het, waarin hy self gegroet word deur twee bekendes. 



Hy staan met ‘n stok in die hand en ‘n rugsak met sy skilder-instrumente regs op die skildery en sy twee kennisse staan links. Die man in die groen is Courbet se beskermheer, wat met die duur koets uit die stad en ‘n bediende agterna, vir Courbet groet terwyl hy op pad is om in die platteland te gaan skilder. Courbet, weet ons vandag, was besonder krities oor die rykes van die stad wat deur die Industriële Revolusie op die rug van baie armes skatte vergader het en ‘n misrabele lewe gehad het. Hy wil nie met die lewensstyl geassosieer word nie. Die platteland, waar hy werk, ken nie daardie soort van vulgariteit nie. En hy, die skilder, is deel van daardie ruimte. Hy staan op gelyke voet met sy beskermheer, die ryk stadsmens. Sy hele houding, sy agteroorgebuigde, trotse kop bevestig dit. Hy is deel van ‘n ruimte wat nie gekontamineer is deur die korrupsie van die stadswêreld nie. Die skildery het dus met ‘n etiese, sensitiewe en politieke tema te doen.

 Garouste het hierdie beroemde skildery van Courbet oorgeteken met indrukwekkende tegniek en vorm. Sy skildery is meer gelaaid as Courbet s’n. Op die agtergrond is ‘n man wat ‘n nes uit die boom haal in ‘n wrede daad en wat daarvoor betaal deurdat hy uit die boom val.

Die ongewone duif op die man in die voorgrond se kop in Garouste se skildery is duidelik sterk simbolies. Daar is ‘n teenstelling wat met hom gebeur en wat op die agtergrond aan die gang is. Die twee tonele word teenoor mekaar gestel om ‘n besondere boodskap uit te druk: by die man op die voorgrond word duiwe-neste nie beroof en vernietig nie. Op sy kop is duiwe besig met ‘n voedingproses en word lewe gegee. In sy omgewing word lewe gekoester en gevoed.

Die skildery is geïnspireer deur Deuteronomium 22:6: As jy op pad ’n voëlnes kry in een of ander boom of op die grond, met klein voëltjies of eiers, terwyl die moeder op die klein voëltjies of op die eiers sit, mag jy die moeder nie saam met die kleintjies wegneem nie. Die man op die agtergrond ignoreer dit en word daarvoor gestraf.

In ‘n artikel in Speling skryf Daan van Speybroeck hoedat die skildery hom geïnspireer het. Hy noem dat Garouste in sy outobiografie vertel van die psigotiese aanvalle wat hy sedert sy 28e jaar gekry het en wat hom laat dink het dat die nes op sy kop ‘n soort doringkroon is. In die nes op sy kop is duifies wat van hulle ma kos kry. Hier kry ‘n mens dan ‘n kombinasie van twee tema’s: daar is ‘n doringkroon, maar daar is ook ‘n duif. Daar word vernietig (in die agtergrond) en gevoed (in die nes). Daar is lyding, maar daar is ook verlossing. Dit, weer, laat ‘n mens aan die die dood en opstanding van Jesus dink, wat veral deur die duif as Heilige Gees-simbool gesuggereeer word.

Maar daar is meer in die skildery, skryf Speybroeck: Die man met die rugsak maak ‘n vriendelike gebaar met sy een hand, maar klou met die ander hand aan die sak vas. Die sak vertel dat hy ‘n wandelaar is. Hy is sonder skoene,  maar hy is ook iemand wat deur die simbool van die nes as doringkroon swaar kry en ly. In ‘n sekere sin is hy soos Jesus: ‘n Christus-figuur wat ‘n rondswerwende prediker was.

Speybroeck dink die skildery worstel met die verskil tussen Ou en Nuwe Testament, tussen die Jodedom en die Christendom. Dit vertel iets van ‘n persoonlike worsteling van die kunstenaar. Garouste se pa het homself verryk deur in die oorlog Franse Jode se besittings wat in beslag geneem is, te verkoop. En tog was sy pa ook met ‘n Joodse vrou getroud. Dit het by Garouste ‘n innerlike spanning veroorsaak, wat in hierdie skildery ook na vore kom. Want die wandelaar het hom laat dink aan die rondreisende figure in die Ou Testament wat in barre omstandighede getrek het en dan in die aande moes kamp opslaan. Dan het hulle gewyde verhale vertel. Kaalvoet, moeg, maar getrou het hulle dus in die aande oor God bly praat. In die latere geskiedenis het Christene smalende aanmerkings oor hierdie Joodse figure gemaak. Maar, dink Garouste: Anders as Jesus wat darem ‘n oorblyplek gehad het, het die Jode van die ou bedeling bitter swaar gehad in hulle godsdienstige ervaring. Hulle was meer direk, meer intens bewus van God se teenwoordigheid. Dit lyk asof Garouste met die skildery ‘n nuwe, ander, meer simpatieke houding teenoor die Jodedom wou inneem.

Tog is daar ook meer as wat Speybroeck skryf. In ‘n ander bespreking word vertel dat Garouste gesê het die wandelaar het self nie nes gemaak nie. Hy is op pad. Hy, so is vertel, reis na ‘n nes in die see en na ‘n nes in die hemel. Hy verwag ‘n opstanding. Hy het ‘n nessie met ‘n duif daarop, wat hom gelukkig maak – soos Deuteronomium 22:6 belowe. Hy wys die pad aan: luister na wat God vra. Die wandelaar laat die duifies toe om op sy kop in hul nessie te bly. Maar dan gebeur die uitsonderlike: die ma-duif kom aangevlieg om haar duifies te voed. En dit laat ‘n mens weer dink aan die duif wat met ‘n groen blaar na Noag se ark terugkeer om te bewys dat die vloed verby is. Of, ook, opvallend, aan die Heilige Gees wat as ‘n duif neerdaal om die aankoms van verlossing te simboliseer….


Blog Archive