Wednesday, February 12, 2014

Ek aanbid nie 'n rooms-katolieke God nie. Oor styl en spiritualiteit


Toe ons tydens ons konferensie in Rome ook 'n geleentheid van die pous bygewoon het, het 'n paar kollega's vertel dat die pous nie juis veel aan die kerk sal kan verander nie.

   

Die kommentaar het my bygebly.


Ek lees dus met belangstelling in die NYT 'n berig waarin 'n skrywer praat oor die misplaaste ophemeling van die huidige pous asof hy 'n groot hervormer is - en dit terwyl hy eintlik niks aan die ou strukture en oortuiginge van die Roomse kerk gaan verander nie.

Maar, sê die skrywer van die berig in reaksie hierop, met hul kommentaar vergeet sulke mense hoe belangrik die styl is waarmee 'n mens na buite leef, veral teenoor hulle wat met jou verskil.

Dit geld veral vir die kerk met sy troebel verlede.

Die styl van die pous maak die groot verskil uit tussen hom en sy voorgangers. Sy styl laat 'n mens dink aan mense wat op kritieke oomblike bly glimlag en 'n skouer ophaal wanneer hulle te doen het met ander wat nie met hulle saamstem nie. Dit beteken hulle neem nie 'n dreigende, intimiderende houding in nie of probeer nie om die afwykende opponent te verpes nie.

Soos toe die pous in die openbaar byna nederig gevra het: wie is ek om te oordeel?

En dan is daar die pous se tydige kritiek op gierigheid in die besigheidwêreld en op mense wat teer op die staat. Die kerk was nog altyd krities hieroor, maar die pous het op die regte oomblikke in die openbaar hieroor stelling ingeneem. En boonop het hy self in 'n eenvoudige woonstel eerder as die pouslike weelde-verblyf gaan bly, asook 'n gewone Ford in plaas van die pouslike koets gery.

Sy lewensstyl is anders as wat voorheen gebruiklik was.

Hy leef anders sy voorgangers.

Maar, voeg die skrywer by, Franciskus baat ook by die honger wat by vele mense leef dat daar nog heiliges sal wees. Terwyl mense sku is vir sulke swaar begrippe soos sonde en skande, soek hulle na voorbeelde van goedheid en genade. Hulle reageer graag toegeneë teenoor mense wat nie veroordeel en verwerp nie. Hier verwys die skrywer na Gandhi en Mandela wat geestelike leiers was wat nie ander beleer en voorskryf nie. Daar is nie baie sulke figure nie.
Die pous het op 'n stadium gesê hy glo nie in 'n Roomse God nie. En hy het ook nie neerhalend oor ateïste gepraat nie. En al is hy nog heel Rooms in sy oortuigings, is hy nie die boelie en diktator wat ander in gelid wil laat tree nie.

Die styl is ekumenieser.

Wat my laat dink aan die spirituele dinamiek wat hier ter sprake is: wat tel, bo alle strydpunte heen, is om steeds weer die menslikheid van die ander, maar ook die verhouding met hulle hoog te ag.

Dit sal transformatief werk.


Blog Archive