Friday, January 03, 2014

Mistiek in die harde werklikheid.


John Woolman (1720-1772) het bekend geraak as een van die weinige predikante wat hom teen slawerny verset het.

Op 'n reis om kollega's in Engeland vir sy versetskampanje oor te haal, is hy aan boord van 'n skip waarin jongmense as matrose opgelei is en wat vir slawehandel gebruik is.

Hy skryf in sy dagboek van die moeilike omstandighede waarin die matrose die skip tydens hulle diensbeurte moet beman en stuur. Gedurig praat hy met hulle oor die onmenslike situasie van slawerny. Maar hy is ook bewus dat hulle nie maklik hiervan bekeer gaan word nie, want hulle is gierig om wins deur die slawehandel te maak. Die situasie is vir Woolman soveel moeiliker omdat van die matrose lidmate van sy kerk was.

In sy dagboek skryf hy hoedat hy by vele geleenthede uit sy pad gaan om met die matrose op die skip te praat om hulle te begelei in die vrees van die Here - soos hy dit stel. 

Sy besondere verhouding met God kom herhaaldelik in die dagboek-inskrywings na vore.

Hy skryf hoedat hy in sy kajuit 'n gesprek gevoer het waartydens sy hart deur 'n gevoel van goddelike liefde oorweldig is. Hy is kennelik iemand wat bewus is van God se werking in sy lewe en wat gedryf word om dit met ander te deel. In die proses waarin hy die liefde deel, ontwikkel hy 'n besondere verbondenheid met die jong matrose: "Ek voel dikwels 'n teerheid van hart vir die arme seuns en voel soms of hulle my eie kinders na die vlees is."

Steeds weer raak sy verhouding tot God sy verhouding tot kwaaddoeners en hul slagoffer. Hy skryf:

"O, as almal maar net bewus sal raak en sal oppas vir gierigheid. O, dat almal sal leer van Christus wat sagmoedig en nederig van hart is. Dan, in getroue dissipelskap, sal hulle van Hom leer om tevrede te wees met voedsel en klere sonder om ag te slaan op die gebruike en waardes van hierdie wêreld. Sulke mense sal dan besorgd raak oor ander en dat die minste in die samelewing ondersteun moet word. Wanneer eienaars van skepe die wette van vryheid gehoorsaam, sal hulle in hul dade geseënd wees."

En 'n ent verder skryf hy:

"Terwyl ek by die matrose aan diens gekuier het, het my hart dikwels na hulle uitgegaan en tere begeertes het in my opgekom dat alle eienaars en kapteins van skepe in die liefde van God sal woon en regverdig sal lewe. Mag hulle, deur minder op wins ingestel te wees en versigtig op hulle optrede te let, alles vermy wat matrose op hul skepe onder druk plaas of oormatig laat drink. Want dikwels vergryp die arm skepsels hulle aan sterk drank wanneer hulle koud en nat is om te vergoed vir gebrek aan enige ander gerief." 

Aangrypend is sy inskrywing op 16 Mei 1772 as die branders wild oor die skip breek:

"Later die nag het ek in die bed gelê, my gedagtes oorweldig deur die krag van die goddelike liefde, maar ook met 'n berusting wat die groot Skepper van die aarde en die oseane in my gegee het. Die Skepper se vaderlike sorg vir sy kinders het kosbaar vir my siel gevoel. In my het 'n verlange opgekom om elke oomblik te gebruik om die ontberinge en moeilikhede van my mede-skepsels innerlik te leer ken, en om te werk in Sy liefde om suiwer universele geregtigheid op aarde te versprei."

Dit is nie dikwels dat 'n mens so 'n konsekwente ineenstrengeling van mistiek en die harde lewe lees nie. Dit bevestig maar net: wie in die teenwoordigheid van God leef, leef met albei voete in hierdie wêreld. Die liefdevolle God is ook die Skepper van die aarde en die werklikheid waarin mense leef.
                                                                



Blog Archive