Daar is 'n inherente
neiging by mense om eksklusief te dink en op te tree.
Elke kerk, groep of
staat stel sekere grense vas waarbinne dit funksioneer en wie daaraan kan
behoort.
Sulke grense sluit
bepaalde individue in wat by die groep pas en sluit mense uit wat nie by die
groep hoort nie.
Die mense wat
uitgesluit word, wissel baie - afhangende van die konteks waarin mense leef.
In Bybelse tye het dit
ook gebeur.
Daar is in die Bybel grense
wat deur die motief van heiligheid gestel word. In die Ou Testament wentel die
grense rondom die tempel. Hoe nouer mense aan die tempel verbind is, hoe
prominenter is hulle. Die hoëpriester en priesters is bo-aan hierdie lys. Die
Leviete, wat hulpdiens in die tempel doen, is ook op 'n besondere vlak. Die
gewone Israeliete wat gereeld in die tempel aan die offerkultus mag deelneem,
is volgende.
Onderaan die leer van
bevoorregting is vroue, slawe en mense wat met nie-Jode ondertrou het. En nog
slegter af is die mense wat siektes het: melaatses, blindes en verlamdes. Hulle
mag nie in die tempel gekom het nie en is ook uit die samelewing verstoot.
Dit het voortgeduur
tot in die tyd van die Nuwe Testament. In die bediening van Jesus was die
ongerekendes mense wat oneties leef, soos die tollenaars en sondaars wat heel
onder op die leer is (Lukas 15:1-2). Dan volg, soos in die Ou Testament, die
mense wat een of ander liggaamlike gebrek het. Dit sluit die melaatses, die
verlamdes en die blindes in. Ook vroue wat menstrueer is onrein (Mk. 5:24-34).
'n
'n Volgende groep is
mense wat nie die voorskrifte van hulle Joodse tydgenote nakom nie - en dit
sluit bv. Jesus, Petrus en Johannes in (Hd. 4:13). Minder onaanvaarbaar is
getroues soos die ryk jongman (Mk. 23:50-51). Dan, op die bopunt van heiligheid
vind 'n mens die Fariseërs, die skrifgeleerdes en priesters, met - heel bo -
die hoëpriesters.
Terwyl die
bevoorregtes hoog geag is, is die ongerekendes uitgesluit en verwerp. Hulle was nie heilig genoeg nie.
Die opvallende is nou
dat Jesus hom nie aan hierdie sosiale struktuur gesteur het nie. Sy bediening
het grootliks gefokus op hulle wat uitgesluit en eenkant gestoot is. Nie om
hulle goed te praat nie of om hulle skotvry te laat nie.
Hy het eerder vir
hulle genader met die boodskap van Goddelike genade omdat 'n mens se sosiale
status nie deurslaggewend is nie. Wat tel, vir Jesus, is eerder hoe oop 'n mens
is vir God se aanbod van liefde. Wat tel, is, vir Jesus, die verlangen om so heilig soos God te kan word.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.