By tye loop 'n mens binne die
Nuwe-Testamentiese wetenskap artikels raak wat 'n boeiende kombinasie van
geleerdheid en insig bied, maar wat ook die hart van die praktyk raak.
Een so 'n artikel is reeds in
1986 geskryf deur Wilhelm Wuellner. Hy was 'n spesialis in die retoriek, wat op
'n stadium 'n baie gewilde metode was om Nuwe-Testamentiese boeke mee te lees. Die retoriek veronderstel dat 'n mens, deur te kyk hoe 'n skrywer sekere retoriese tegnieke
van antieke woordkunstenaars toepas, nuwe insigte in hul tekste kan opdoen.
Wuellner het graag na
Suid-Afrika gekom, want hier het ons ook sterk op die retoriek gewerk. Hy was 'n mens met insig, na wie jy graag wou luister.
Hy noem sy artikel " The
function of rhetorical questions in First Corinthians."
Hy maak 'n paar boeiende
opmerkings. Hy sê byvoorbeeld dat ons so gewoond is om aan Paulus as teoloog te
dink, dat ons vergeet dat hy by uitnemendheid 'n pastor is. Paulus was boonop
nie bloot net iemand met 'n netjiese styl waarmee hy sy briewe wou versier het
nie. Hy was 'n woordkunstenaar, 'n retorikus, wat sy lesers wou oorreed met
goeie argumente om 'n bepaalde lewensstyl te volg. En as 'n mens kyk hoe skryf
hy 1 Korintiërs, sien 'n mens hoe hy eintlik nie net met die gemeente in
Korinte kommunikeer nie. Hy skryf eintlik aan die hele kerk.
Dit is opvallend, byvoorbeeld,
hoe Paulus net in een hoofstuk, 1 Korintiërs 9, twintig vrae vra. Dit is die
hoogste getal vrae in 'n Nuwe-Testamentiese hoofstuk.
Waarom is dit opvallend? Vrae
kan meer as een funksie hê: 'n vraag kan iemand laat nadink, kan iemand
teregwys, of oorreed. Maar Wuellner dink in 1 Korintiërs 9 wil Paulus veral as
pastor die kerk bystaan in sy groei tot volwassenheid. Hy wil sy lesers laat
erken dat hulle gedrag tot sekere onaanvaarbare insigte lei. Hier het sy vrae
dus 'n mistagogiese funksie.
Wuellner bespreek veral 1
Korintiërs 9: in die eerste deel (verse 1-14) praat Paulus oor
evangelie-dienaars wat aanspraak kan maak op ondersteuning. Hy is besig om met
sy gemeentes 'n gesprek te voer: hulle wil vir hom voorstel hoe om sy bediening
in te rig. Hy stel 'n magdom van vrae aan hulle in hierdie verse. Maar
uiteindelik wil hy hulle voorstel en hulle beroep op die wet en selfs op die Here, bevraagteken.
Daar is vir Paulus iets diepers en belangrikers op die spel. Paulus deel nie hulle siening nie. "Ek het van geeneen van hierdie dinge gebruik gemaak nie" (vers 15). Paulus dink anders as hulle. Hy oortuig hulle dat hy eintlik die een is wat met gesag praat. Hulle weet nie regtig die antwoord nie. Net hy weet.
Daar is vir Paulus iets diepers en belangrikers op die spel. Paulus deel nie hulle siening nie. "Ek het van geeneen van hierdie dinge gebruik gemaak nie" (vers 15). Paulus dink anders as hulle. Hy oortuig hulle dat hy eintlik die een is wat met gesag praat. Hulle weet nie regtig die antwoord nie. Net hy weet.
Paulus breek dus met die
sienings van sy opponente. Hy leer anders as wat hulle wil leer. Hy is die een wat met hulle sy ryper insigte wil deel.
Daar is egter 'n tweede saak:
In Paulus se tyd was dit gebruik dat vriende vir mekaar sorg. Dit was
ondenkbaar dat iemand 'n vriend se geskenk sou weier. Paulus wil egter nie deur
die gemeente betaal word nie. Hy weier dus om 'n belangrike gebruik te volg. Hy
laat hom nie deur sosiale gebruike inbind nie.
Die laaste opvallende bydrae
van Paulus as pastor, het te doen met die belangrike siening van self-waarde.
Wanneer 'n mens deel is van 'n sosiale sisteem waarin jou vriende vir jou
geskenke gee, het jy 'n goeie self-beeld. Jy is 'n bevoorregte mens.
Paulus se gemeente wou ook sy
self-beeld met hulle gawe's opbou. Maar Paulus weier dit. Hy wil nie in daardie
magspel berokke raak nie. Hy wil nie bevoorreg wees nie.
Daarom wil hy nie geskenke aanneem nie. Paulus wil dus op 'n baie radikale manier leef - sonder mag, sonder voorregte, sonder aansprake. Hy is nie net aan vriende nie, maar "aan almal" diensbaar (vers 19). Hy leef eerder sonder die wet en soos 'n swakke. Hy wil nie verwelklike dinge wen nie, maar soek na die onverwelklike (vers 25).
Daarom wil hy nie geskenke aanneem nie. Paulus wil dus op 'n baie radikale manier leef - sonder mag, sonder voorregte, sonder aansprake. Hy is nie net aan vriende nie, maar "aan almal" diensbaar (vers 19). Hy leef eerder sonder die wet en soos 'n swakke. Hy wil nie verwelklike dinge wen nie, maar soek na die onverwelklike (vers 25).
Paulus is as pastor 'n totaal
vrye mens. Hy wil sy gemeente's aanspoor om mag prys te gee, om bevoorregting
te vermy en om nie deur sosiale gebruike in te perk word nie.
Vir hom, as mistagoog, is die
heel belangrikste dat hy in God se verborge teenwoordigheid leef, vry van enige
sosiale dwang. Hy is daarom besig om, al vraende, sy lesers aan te spoor om net soos hy in totale vryheid alleen maar van God se teenwoordigheid te leef.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.