Met die sokker as groot nuus, word daar nou ook gepraat oor
godsdiens en sokker. Hier is twee menings uit onlangse uitgawes van Trouw. Môre gee ek die tweede mening.
Hier is die eerste onderhoud met Ruud Stokvis, 'n sosioloog wat navorsing oor die tema gedoen het en self 'n Olimpiese sportkampioen (roei) was:
U dacht dat u naar het wereldkampioenschap voetbal keek,
maar wat u ziet is een moderne vorm van religie, denkt socioloog Ruud Stokvis.
'Religie en sport hebben dezelfde oorsprong.'
Is geloof in God noodzakelijk voor
het welzijn in een samenleving? Nee, zegt socioloog Ruud Stokvis. Vorming,
binding en zingeving - het is allemaal te vinden in de sport. Voor het welzijn
van de samenleving is religie zelfs overbodig geworden, stelt hij. Sport heeft
de rol van religie overgenomen, betoogt hij in zijn recente studie 'Lege
kerken, volle stadions'.
In uw boek behandelt u denkers die
in het verleden hebben betoogd dat geloof in een God de basis is onder de
maatschappelijke orde. Zij hadden ongelijk?
"Wie dat denkt, heeft te weinig oog voor het sociale karakter van
mensen. We zijn afhankelijk van anderen om te kunnen voortbestaan en moeten dus
met de opvattingen van anderen rekening houden om niet in moeilijkheden te
komen. Het dramatische idee van bijvoorbeeld Dostojevski dat zonder het geloof
in onsterfelijkheid alles geoorloofd is - zelfs kannibalisme, zegt hij - moet
je met een korrel zout nemen. De algemene aard van waarden en normen waaraan
mensen zich conformeren is historisch gevormd. Religie heeft daar zonder meer
aan bijgedragen.
Nu is het belang van religie in West-Europa verschrompeld.
Is dat erg?
Als van religie geen regulerende werking op de samenleving meer uitgaat, dan
zal dat door andere instituties gebeuren. Sport is niet de enige institutie die
de sociale aspecten van religie overneemt. Onderwijs, media en sociale
voorzieningen doen dat ook. Wat sport zo belangrijk maakt, is dat het een
combinatie van vormende, bindende en zingevende functies heeft."
'De mens is ongeneeslijk religieus', luidt een beroemde
uitspraak. Welke fout maken geleerden die stellen dat mensen een aangeboren
religieus besef hebben?
"Mensen zijn van nature niet religieus maar sociaal. Het gevoel in
een stadion is niet anders dan dat in een kerk. Émile Durkheim, de grondlegger
van de sociologie, zag dat al. In zijn 'Formes élémentaires de la vie
religieuse' uit 1912 beschrijft hij hoe leden van primitieve stammen al
periodiek bij elkaar komen voor grote feesten en daarbij opgaan in het grotere
geheel dat zij gezamenlijk vormen.
Ik druk het misschien simpel uit, maar net zoals de apen en de mensen
een gemeenschappelijk voorouder delen, zo hebben ook religie en sport dezelfde
oorsprong. Sociaal ritueel en religie liggen in elkaars verlengde. Het gaat in
beide gevallen om het gevoel dat je samen opgaat in een groter geheel, in een
gemeenschap, en om het besef van onderlinge verbondenheid."
U ziet een zeker verband tussen het
belang van sport en het afgenomen belang van religie, maar er is geen
rechtstreeks verband: elke kerkganger minder is niet automatisch een sporter
meer, schrijft u. Hoe zit dat?
"Beide maken deel uit van het
proces dat we modernisering noemen. Daarmee doelen we sinds de negentiende eeuw
onder meer op de verstedelijking, moderne wetenschap, opkomst van geavanceerde
infrastructuur, technologie en wetenschap. Het geloof wordt in dat proces op
alle manieren aangetast. Neem de wetenschap. Die maakte duidelijk dat
letterlijk nemen van de Bijbel niet kan. Anders dan bij de kerk, pakte deze
algemene maatschappelijke ontwikkeling keer op keer uit in het voordeel van de
sport.
Een voorbeeld. Modernisering gaat
gepaard met ontwikkeling van technologie. Dat komt in de praktijk neer op het
uitschakelen van fysieke inspanningen om allerlei doelen te bereiken. Dezelfde
techniek zorgt ook voor een toename aan betaalbare levensmiddelen. Het gevolg:
mensen worden dik en krijgen kwalen. Uit die sfeer komt de belangstelling voor
lichamelijke oefening voort. De stadions kwamen in Engeland al aan het eind van
de negentiende eeuw. De rest van Europa volgde iets later."
U betoogt dat sport bijdraagt aan een gemeenschappelijke
moraal. Hoe dan?
"Bijna de helft van alle sportbeoefenaars in Nederland zijn
kinderen. Die worden opgevoed 'in' de sport. Ik vergelijk het met de
zondagschool. Vroeger kwamen kinderen een keer in de week op de zondagschool.
Nu komen kinderen een, meestal twee keer in de week op de sportvereniging. In
beide gevallen wordt tegen je aan gepraat over hoe dingen moeten. Daar zit een
moraal aan vast: wat is goed, wat is fout. Het geldt ook voor supporters. Het
overgrote deel van hen is ooit zelf sporter geweest of ze bedrijven nog steeds
sport."
Maar er worden wel andere waarden overgebracht. De
christelijke boodschap om de ander de linker wang toe te keren versus het
sportieve streven om de beste te zijn.
"Inderdaad, dat is de kern van mijn verhaal. Sport veronderstelt
een ander soort samenleving. Maar die is niet per se slechter. Het gaat om
wedstrijden houden, competitie, willen winnen, doorzetten, hard trainen. Maar
je moet altijd erbij denken, dat leren kinderen al op clubs: het gaat op basis
van regels. De verleiding om gemene dingen te doen is er natuurlijk wel, maar
er is een voortdurende tendens om dat te bestrijden. Regels vragen een grote
mate van zelfbeheersing. De moraal van sport is ook dat je je aan de afspraken
houdt."
Het sportideaal is: kampioen worden. Wat moet iemand met
zijn leven als hij niet de beste is?
"Een van de vroegste dingen die kinderen leren is: ik moet beter
worden. Ook al lukt het bijna niemand kampioen te worden, die gedachte is wel
een belangrijke aanzet om het leven te richten. Het heeft een heel grote
betekenis, ook zingevend. Je leert wat je moet doen in het leven. Kinderen
leren: doorzetten is zinvol en luieren is zinloos. Tegelijkertijd leren
kinderen ook dat je afhankelijk bent van anderen.
Met de hoop op een beloning. Het is een andere moraal en een andere
betekenisgeving dan die van het christendom, maar het is er wel degelijk."
Miljoenen
mensen kijken momenteel naar het WK. Op welke manier zien we hier een
vervanging van religie?
"Het gaat om het opgaan in een groter geheel: echt iedereen kijkt,
juicht bij winst en baalt bij verlies. Het is zingeving in emotionele zin. In
principe doen zich op nationaal en lokaal verenigingsniveau bij het publiek
dezelfde processen voor. In ieder geval rond de wedstrijden worden collectief
enthousiasme en onderlinge verbondenheid versterkt."
Wat maakt het dat de christelijke moraal in West-Europa het
aflegt tegen de sportieve?
"Lees je de Bijbel en latere christelijke boeken over moraal, dan
zie je dat het in afspraken over gedrag vooral gaat om persoonlijke relaties.
Hoe ben je als persoon ten opzichte van anderen? De christelijke moraal past
uitstekend bij een samenleving die sterk op familieverbanden is gericht en die
hiërarchisch geordend is. Waar de bovengeschikte welwillend voor zijn
ondergeschikte moet zijn en waar de ondergeschikte zijn best moet doen om de
bovengeschikte te behagen.
Het fair play-ideaal van de sport biedt een moraal die meer past in een
egalitaire samenleving, waar een groot deel van de onderlinge betrekkingen van
onpersoonlijke aard is."
Uw betoog lijkt vooral van toepassing op West-Europa. Hoe
verklaart u dat in de Verenigde Staten de religie naast de sport floreert?
"In West-Europa was het geloof tot en met de jaren zestig van de
vorige eeuw verbonden met gezag. Zo zaten in Nederland leiders van de kerk ook
in de Tweede Kamer. Het verzet tegen de gevestigde orde richtte zich daardoor
ook tegen de kerken.
In de VS heb je weliswaar hetzelfde moderniseringsproces, alleen zie je
daar dat geloof zich niet zo met het gevestigde gezag associeert. Kerken en
andere religieuze organisaties waren er veel minder nauw verbonden met elites
en overheid.
Een kwestie die hiermee samenhangt is dat vrijheid op religieus gebied
in de VS sterker is geworteld dan in Europa. Leden liepen eerder over naar een
andere groepering dan in ons deel van de wereld. Die situatie maakt het
begrijpelijk dat de meeste Amerikaanse religieuze organisaties zich ruimer
opstelden tegenover nieuwe vormen van populaire cultuur."
Het Sociaal en Cultureel Planbureau becijfert keer op keer
dat kerkleden het vaakst aan vrijwilligerswerk doen. Dit is binding op lokaal
niveau. Hoe zorgt sport hiervoor?
"In de kerken is het vrijwilligerswerk vanouds vooral bestemd voor
de eigen parochie of gemeente. Zo is het ook met sportverenigingen, dat is de
aard van het beestje. Ik zie niet zoveel verschil. Sportverenigingen worden
gedragen door vrijwilligers. Dat kerkleden nu met liefdadigheid meer naar buiten
treden dan vroeger is vooral een gevolg van het feit dat kerken kleiner worden.
De slotsom is dat sport in West-Europa een beschavende werking heeft verworven
die vergelijkbaar is met die van religie toen dat nog een bloeiende institutie
was."
Anders dan sommige hooligans slopen kerkgangers geen
bushokjes. Overschat u misschien de morele werking van sport en onderschat u
die van het christendom?
"Bij ons in het Westen moet je inderdaad wat verder teruggaan, toch
kent de geschiedenis van het christendom buitengewoon gewelddadige episodes.
Niet zo vreemd. Godsdiensten zijn uiteindelijk exclusieve instituties. Alleen
de gelovigen horen erbij.
Van georganiseerde sport gaat juist een grote eenheid uit. Denk aan het
WK. De hele wereld kijkt ernaar. Zelfs China wil meedoen. Van dat globale
karakter gaat in zekere mate een bindingskracht uit. Ga jij naar Tibet, dan kun
je daar gewoon voetballen op straat.
Het lijkt allemaal vanzelfsprekend dat iedereen overal ter wereld het
spel speelt volgens dezelfde regels. Die eenheid is er natuurlijk niet zomaar.
Het moet ook in stand worden gehouden. De kleinste lokale verenigingen zitten
in nationale bonden, die zitten weer in internationale bonden, die zitten weer
in een koepelorganisatie als het Internationaal Olympisch Comité. Sport is
daarmee veel universeler dan de wereldgodsdiensten met die claim.
Die universele sportmoraal is trouwens ook zo'n modern element. Het past
veel beter in een geglobaliseerde wereld dan het christendom, dat maar op een
deel van de wereldbevolking betrekking heeft."
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.