Tuesday, April 02, 2013

God se skroeiende aanraking


In 1 Konings 19:11-13 word die beroemde verhaal vertel van Elia wat op die berg Horeb skuil nadat hy vir Isebel gevlug het omdat hy vir sy lewe gevrees het. Terwyl hy in ‘n spelonk was, beveel die Here hom: “Kom uit, en gaan staan op die berg voor My, die Here, Ek wil verbygaan.”

Hierdie teofanie as verskyning van die Here word deur kontraste uitgebeeld. “Skielik was daar 'n baie sterk wind wat die berg stukkend geruk en die rotse gebreek het voor die Here. Maar in die wind was die Here nie.”

Dieselfde geld van 'n aardbewing en ‘n vuur waarin die Here nie was nie.

Na hierdie drie heftige verskynsels, is “daar 'n fluistering in die windstilte.”

Baie word gemaak van die feit dat God bekend raak in die stilte, in die fluistering, in sagtheid en gebrek aan geraas.

Maar min aandag word egter gegee aan die gevolge van God se bekendmaking.

Al is dit ‘n fluistering in die windstilte, is Elia duidelik oorweldig deur wat met hom gebeur. Hy reageer uitsonderlik op hierdie “fluistering in die wind.” Hy maak sy gesig met sy harige mantel toe.

Dit is nie die eerste keer dat die Bybel hieroor skryf nie. In Exodus 3 sien Moses ‘n engel wat in ‘n vuurvlam uit ‘n brandende bos aan hom verskyn. Toe hy nuuskierig nader gaan, hoor hy God se stem. “Toe het Moses sy aangesig verberg, want hy was bevrees om God te sien.”

Soos Elia reageer Moses fisiek op hierdie verskyning van God met ‘n gebaar wat sy ontsag en eerbied uitbeeld.

‘n Mens kan beter nie oop oë wees wanneer God, selfs as “’n fluistering in die windstilte” tot jou kom nie. Huiweringwekkend is God se binnekoms in ‘n mens se lewe.

Beide hierdie belangrike en invloedryke tektste illustreer ‘n fundamentele insig in ontsag vir God as ‘n eerste kernwoord van Spiritualiteit. Die geestelike reis word aan die gang gesit deur ‘n ontsagwekkende aanraking van God. Die aanraking is so intens dat ‘n mens terugskrik daarvan en jou gesig daarvoor verberg. Dit is dus, in die woorde van Waaijman, die passiewe, ontvangende kant van eerbied vir God.

Dit is ‘n saak wat nie in die mens se wysheid en lewenspatroon inpas nie. ‘n Mens begryp die Verskyning nie. Dit is vir jou verborge. Dit is op hierdie punt dat God die Ondeurgrondelike is. God is aan die handel op maniere wat uitsonderlik is, wat begrip transendeer en wat nie gepeil kan word nie.  

In Bybelse tyd kom God tot die mens dus buite sy of haar insig om. Verskrik merk die mens dat God die vuur is wat nie uitbrand nie en die windstilte is wat fluister. Dit laat die mens terugskrik: dit is ongewoon, buite sy of haar ervaringswêreld. Dit roep ontsetting op. ‘n Mens wil jouself verberg voor die impak daarvan.

Voor die Verborgenheid van die goddelike wil jy wegvlug, gaan skuil en terugstaan. So groot is dit dat ‘n mens jouself daarvan wil onttrek – en dit nie sien nie.

Daar is egter ook meer aan die reaksie van die mens as net ‘n terugskrik voor God se verskyning. Jou kennis skiet te kort. Jou kreatuurlikheid dwing homself aan jou op. Jy weet: jou menslike insigte en groot wysheid word omring en ingeperk deur die Onbekende en Ondeurdringbare. Trots en eie-waan wankel. Die grense van die Bestaande, van menslikheid is getrek en afgebaken.

Daarom pas dit ‘n mens om in eerbied te lewe, vol ontsag oor dit wat veel groter is jyself is. Uiteindelik weet jy, in die woorde van Von Rad, dat wysheid nie die lewensstut is waarop jy kan leun nie. Met ontsag ontdek ‘n mens veel meer as wysheid: die nuwe vonds is die wete om in ‘n verhouding met God te verkeer en om in die goddelike teenwoordigheid te leef. 

Die geestelike reis begin daar waar God die mens aanraak en in een kragtige oomblik sy of haar lewe skroei en vorm. 

Blog Archive