Friday, March 01, 2013

Daar is 'n engel in my kop






Sheila Cussons, soos afgeneem deur Philip de Vos.



Vanmiddag woon ek by die Woordfees ‘n bespreking oor Sheila Cussons by, aangebied deur iemand wat baie jare nou met haar saamgeleef het. Op die manier leer ‘n mens, tweedehands, maar tog, die digter van nader ken.

Dit word ‘n insiggewende rukkie, hierdie uur in ‘n lesingkamer in die biblioteek op ‘n onnaspeurlik mooi laat-somerdag.

Eerstens is ek nie verras om te hoor dat Cussons baie teologiese werke gelees het nie. Ek het juis die bespreking opgesoek met die hoop om te hoor wie outeurs was wat sy gelees het – en daar word ek met ten minste een naam gehelp. Cussons het met haar verkennende, soekende gees teologie opgesoek en diep verteer. Dit was al vroeg reeds daar: Sy is lank terug deur die proses van kategese in die Rooms-Katolieke kerk voordat sy lidmaat geword het. Sy wou meer weet en deel kry aan die ryk tradisie van die Katolisisme wat sy nie in haar eie konteks kon kry nie. Sy en Van Wyk Louw het die kategese in Amsterdam saam gedoen, maar hy het nie by die kerk aangesluit nie.  

Maar haar teologiese insigte is nie net deur daardie proses gevorm nie. Sy het nuuskierig bly speur na meer en meer. Deur die jare het sy vele gesprekke met teoloë gevoer, ook in Suid-Afrika, maar daarbenewens ook nog vele teoloë gelees, word vertel. Die gespreksleier onthou spesifieke een naam – Karl Rahn, sê sy en strompel ‘n keer of twee oor die naam. Maar ek wis dit moet Karl Rahner wees.  

Uiteindelik kry ek ‘n spoor om te vat. Ek sal Cussons nou ‘n bietjie anders lees. En, opnuut verwonder ek my oor hierdie vrou: sy het net met die beste omgegaan. Want Rahner tel onder die grotes van die twintigste eeu, boonop nie maklik om te verstaan nie.

Ek loop weg uit die bespreking met ‘n gevoel van onvervuldheid: Nie een keer tydens die uurlange gesprek vanmiddag val die woord mistiek om Cussons se werk en persoon te beskryf nie. Wat sal tog van die vrou se oevre word as Rahner Rahn word en Teresa van Avila se naam struikelend ter sprake kom? Hoe gebeur dit dat ‘n tydlose, klassieke digter soos Cussons in ons land bespreek kan word sonder dat die mistiek (dink maar net aan die Spaanse mistiek met Teresa van Avila en Jan van die Kruis) indringend ter spreke kom nie – veral omdat Cussons nie net eksistensieel nie, maar ook intellektueel diep betrokke daarby was.

Elke woord wat tydens die bespreking gepraat word, gee tekens dat hierdie vroue-digter ‘n mistikus was: sy word beskryf as iemand wat in bepeinsing wag, oratief, geduldig, aandag toegespits, totdat die woord gegee word en die kontemplatiewe oomblik daar is, is tog pure mistiek. So is haar gedigte gevorm, in ‘n proses wat ‘n mens onwillekeurig aan Lectio Divina herinner. Sy het die proses plasties uitgebeeld: "Daar het 'n engel in my kop gekom," het sy vertel, wanneer sy alle afsprake afgestel en haar afgesonder het, "en ek moet wag op die woord wat die engel vir my gaan gee"!

Cussons, vertel die gespreksleier, het dikwels gepeins (mooi woord voel ek nog steeds vir meditasie) terwyl sy haar gedigte geskryf het. Sy wou nie aangaan met haar gedig as sy nie stil geword het nie, ingestel was sodat die vonk van ‘n nuwe gedagte of woord in haar sou oorskiet het. Sy was oortuig die woorde word vir haar gegee. Dit was nie sommer maar net dig om woorde te skep en te rangskik nie. Soms het sy selfs, bewus van die inspirasie wat sy gekry het, belangrike woorde of frases wat sy na lange bepeinsing ontvang het en neergeskryf het, met ‘n Spaanse woord gemerk (oje). Die woord het tot haar gekom, die gedig het homself aan haar gegee. Die teks stuur haar. 

Hoe anders as ‘n mens haar dagpatroon hoor. Haar dag het die daaglikse rooster gevolg: gebed om 6 vm (vir ‘n halfuur), om 9 vm, 12 nm en dan weer saans. Sy het die Psalms gebid, en, gedissiplineerd, ook die rosekrans. Nie om die gebede ontwil nie, eerder as om die verlange na God se teenwoordigheid.

Daar is vele ander mindere meedelings, maar tog tekens van ‘n vrou se bewustelike bestaan: hoe sy haar hare volgens ‘n foto uit haar jeug laat sny het. Hoe sy haar oggende deurgebring het met ‘n kuiertjie in die Tuine langs haar woonstel in St Martini Gardens waar sy bekendes ontmoet het en met onbekendes gekuier het. Haar verblyf in Nazareth House, later, juis om in die geestelike oefening begelei te word. Haar ligaamlike skending – so totaal en pynlik oor haar hele lyf, wat sy as ‘n loutering van God aanvaar het. Daar is ook haar kinderlikheid, haar pogings om die Katolieke formuliere in Afrikaans beskikbaar te kry, die rampspoedige “komitee” waarop sy, Edith Raidt, Karel Schoeman en Marthinus Versfeld gedien het en waar niemand wou doen wat die ander een hom aangesê het om te doen nie (! – watter name!), haar sterwe (“woorde – dankie God!), haar gereedheid om te sterf.

Hoe verstaan ek Cussons na die gesprek? Ek onthou veral twee dinge:

Aan die een kant die indruk dat geloof vir haar ‘n belewing was wat om God en die godelike teenwoordigheid gedraai het. Vandaar die herhaalde opmerkings dat sy minder moes word (nietiging!) vir God om meer in haar lewe te word. (Die verbranding was deel van die stroping, die ruimte-maak vir God). En daarom ook die lang tye van gebed, bepeinsing en afwagting vir God wat sy gesoek het. Dit is geestelike oefening, maar veral instelling, voorbereiding, soeke na God en die verlange om God se teenwoordigheid te ervaar.

Aan die ander kant is daar die verdieping in wete, die meditasie, nadink, die teologiese, Die verstand wil nie agterbly by wat die hart beleef nie.   

Laat my dink: ons praat dikwels van die wete wat in die hart moet insink. Maar hoeveel keer dink ons aan die teendeel: dit wat mens in die hart raak, wil ‘n mens ook met jou verstand kan bedink, in woorde meedeel – selfs al is dit net om te sê hoe ver dit verby woorde lê.

Mistiek, besef ek weer vandag, spreek soveel tot die egter denkers van ons tyd, omdat dit die wonder van ons kreatuurlikheid, die verlange van ons verstaan en die worstel met ons sekerhede by ons wakker maak. En wie dit ervaar, word opgeneem in daardie ironie van meer-wil-weet omdat en sodat ‘n mens jou min wete kan herken en oorwin – nie in slimmighede nie, maar in die alwetende, alomteenwoordige en verborge God.

Sien ook: http://johanndelange.blogspot.com/2010/03/deur-eindes-na-opnuut-begin.html

Blog Archive