Die Russiese skilder, Nikolai Ge
(sien die blog van eergister), het in 1891 hierdie skildery gemaak wat ‘n mens
met die eerste oogopslag in die hart gryp.
Veral nou met die lydenstyd.
Dit is ‘n skildery met ‘n doodgewone
toneel. Dit is van ‘n persoon wat in die nag buite op ‘n pad staan en staar na
‘n klompie mense wat ‘n ent weg van hom aan die wegloop is.
In my leeswerk oor die skildery kom
ek af op ‘n beskrywing van die kunsbeweging in Rusland in die tyd toe Ge sy
werke geskilder het. Daar was naamlik ‘n groep studente wat weggebreek het van
die gevestigde Akademie van Kunste (in 1863) omdat kuns na hulle mening sy band
met die gewone lewe verloor het. Die kunstenaars wou gewone mense, gewone
landskappe en die Russiese geestelikes van hulle tyd teken en nie die ou tema’s
van verhewe, klassieke en bekende helde en hul doen en late nie.
Ook hul godsdienstige kuns sou
aardser, konkreter, mensliker word.
Ge se siening op sy godsdienstige
tema’s sou sekerlik deur so ‘n houding ingrypend bepaal word. Teen
buitengewone, tradisionele, verhewe en opgeblase skilderye met godsdienstige
tema’s nie. Eerder: die aardse, die werklike, die konkrete – sodat die kyker
daarmee resoneer en daardeur aangespreek word.
Dit het ook duidelik met Ge gebeur.
So aards en konkreet en anders het hy sy skildery dat die kerk dit gesensor het
en dat die reproduksie daarvan verbied is.
Hierdie skildery is al op sy eie ‘n
stuk wat ‘n mens opval. Des te meer wanneer ‘n mens die tema daarvan besef.
Nikolai Ge noem dit “Judas” en nog veelseggender, voeg hy “gewete” by.
Judas word in die geskiedenis as die groot verraaier, die
Monster van alle monsters uitgebeeld. Terwyl die oudste evangelie (Markus) nie
veel oor hom skryf nie, vertel die latere tekste in die Nuwe Testament in
allerhande gruwelik detail van sy dood en hoe hy na sy self-doding geval en met
uitgepeulde ingewande tot sy einde gekom het.
Dit is ‘n gruwelike uitbeelding wat in die kunsgeskiedenis by
herhaling voorkom. Hieroor het Richard Beck in sy (origens) boeiende blog insiggewend
geskryf met voorbeelde van sulke skilderye: http://experimentaltheology.blogspot.com/2010/03/reflections-on-judas-part-3-judas-in.html
Ge is deur Rembrandt beïnvloed,
veral met sy ewe merkwaardige spel van lig en donker. Hierdie intertekstuele
gegewe is vir my ‘n deurslaggewende sleutel om die impak van die skildery op my
in woorde om te sit: Die hele skildery is deurtrek met ‘n diepe, oewerlose,
intens tragiese donkerte. Dit is ‘n pikswart nag wat hier geteken word. Daar is
geen sterre te sien nie. Die toneel is vernietigend koud en uitsigloos.
Regs in die skildery, op die kant,
is daar ‘n klein raam waarin daar lig is met ‘n paar figure daarin geteken. Dit
is, word vertel, Jesus wat deur die soldate weggelei word na sy gevangeneming
en na sy verraad deur Judas. Daar is ‘n al groterwordende kloof wat Jesus van Judas skei.
Links met ‘n helder, maar bleek lig
op sy rug, staan Judas. Dit is ‘n koue, grou, lig wat hard op hom en op die
klipperige pad val. Verlatenheid, alleenheid, op sy eie, in die donker, omgewe
met kilheid van sy eie verraad staan Judas met die besef van wat hy gedoen het.
Hy beweeg nie, hy kan maar net die gevolge van sy duister daad van ontrouheid
staan en ervaar.
‘n Mens kan nie Judas se gesig sien nie. Dit
is in donkerte verhul, asof dit die donkerte van sy innerlike ontnugtering wil
uitbeeld.
In die tradisionele skildery van
Judas is hy meestal in heldergeel geskilder as kleur wat gierigheid uitbeeld,
terwyl daar ook immer ‘n geldsakke in sy hand geteken is.
Hier is daar niks daarvan te sien
nie. Judas trek sy mantel styf om hom vas terwyl hy duidelik agter Jesus aan
staar.
Richard Beck skryf: In Ge's painting we see, in the upper
right corner, Jesus being taken away in the fading torchlight of the soldiers.
Judas stands clutching himself (not a moneybag), now alone, without Christ, in
the darkness. Judas looks like a figure of profound desolation and isolation.
Who did Judas betray? Jesus? Himself? Regardless, Judas needs no further
judgment. He has cast himself into the outer darkness where there is
weeping and gnashing of teeth.
Vergelyk hierdie toneel van Judas met die tonele wat in die tradisie sy einde uitbeeld. Ge beeld eerder 'n menslike Judas, verlate in verraad, uit: so sien sy kykers vir Judas.
Vergelyk hierdie toneel van Judas met die tonele wat in die tradisie sy einde uitbeeld. Ge beeld eerder 'n menslike Judas, verlate in verraad, uit: so sien sy kykers vir Judas.
Herkenbaar? Die ek-Judas?
Vir my wil ek die skildery nader bring as blote jammerte vir
Judas, of as nadenke oor sy verraad as veral verraad aan homself, of as sy
straf as ‘n donker, kwellende
alleenheid.
Judas herinner my aan ‘n mens se verhouding met God: telkens
weer is daar die goddelike toewending, die intieme nabyheid en die lig van
liefdevolle omgee. En telkens weer die besef van die duisternis waarin ‘n mens
leef: Jesus wat ‘n mens op soveel berekende en onberekende maniere prysgee
terwyl ‘n mens die geestelike weg bereis.
Laat ‘n mens die gewete byhou: telkens weer jou innerlike
toets aan die donkerte wat so vlak onder die oppervlakte broei en so hewig van
God wil wegbreek.
Kyk maar na die wegstappende Jesus: saam met die soldate, op
pad na sy einde, verraai deur ‘n vertroueling, sien jy, met Ge se skildersoog, die
lig van die soldate se fakkel rondom die wegstappende Jesus. Maar dit is ook ‘n helder, warm lig wat,
opvallend, veral op sy hoof val. Die pad is verlig, dus, met veel meer as net
die lig van ‘n fakkel. Dit is die Lig wat bly skyn en wat in skrille kontras
staan met die weg van die donker pad van verraad wat net in donkerte eindig.
Die gewete kan uiteindelik en immers net belig word deur die
helder lig van die Christus-figuur – trou tot die dood, wandelend in die
goddelike Lig.
Die lydenstyd is die tyd om die gewete te ondersoek. Tyd vir gewetenswroeging: oor hoe selfs die mees getroue tot val kom.