Delacroix is in sy uitbeelding van die kruis deur Rubens beïnvloed. Dit is 'n donker uitbeelding wat die afgryslikheid van die kruis na vore bring.
Die rower aan die kruis, dink
‘n mens, is gelukkig: op die einde, net voor hy sterf, glip hy, ‘n geswore,
veroordeelde kwaaddoener, die paradys in. So soos by die agterdeur.
Sommige denkende, gevoelige mense,
destyds en ook vandag, is hierdeur gepla: soos die arbeiders wat die hele dag
in die wingerd gewerk het en toe moes toesien hoe die een arbeider wat op
nommer nege-en-negentig ook hand aan die ploeg geslaan het, van die baas van
die plaas dieselfde loon kry as hulle bloedsweet-betaling (Mt. 20:1-16).
Of: soos daardie woedende
ouer broer wat buite in die donker, verdwaasd, kyk hoe sy pa saam met sy
jonger, spandabelrige en immorele broer partytjie hou. En al die tyd het hy,
getrou en gehoorsaam, die regte paadjie geloop en ‘n voorbeeldige bestaan
gevoer.
Daar is, menslik gesproke,
geen fout in die ontevredenheid van sulke mense nie. Kwaaddoeners kan immers
nouliks begin dink dat hulle na ‘n slegte lewe vinnig vergifnis sou kon kry.
Waarom kan mense nie verantwoordelik vir hul ongure en slegte dade gehou word
nie?
Dit is die gevestigde,
aanvaarde en ortodokse manier van dink. Niemand moet daaraan karring nie. As ‘n
mens dit begin bevraagteken, torring ‘n mens die tekstuur wat die samelewing
stabiel bymekaar trek, uitmekaar.
Die misdadiger aan die kruis
weet te goed dat hy in die lig van al die aanvaarde norme van sy tyd, skuldig
is. Daarom vra hy bloot dat Jesus aan hom sal “dink” in sy koninkryk. Ook hy
weet dat ‘n mens vir jou onverantwoordelike en misdadige dade tereg veroordeel
word.
Juis om hierdie rede bly dit
hoogs opsienbarend dat Lukas se evangelie bly vertel dat die misdadiger van
Jesus te hore kry dat Jesus hom saamneem in die paradys.
Lukas se Jesus kyk nie na
mense bloot net vanuit ‘n bloot menslike hoek en in terme van die ortodokse,
konvensionele oortuigings nie. Jesus kan op ‘n radikale manier bestaande menings
bevraagteken.
Dit is nie die eerste keer
dat Jesus so optree nie. Die reaksie van Jesus op die misdadiger laat ‘n mens
dink aan Lukas se ander merkwaardige uitspraak dat ‘n mens jou vyand moet liefhê (Luk.6:27). Ook
hierdie opvatting loop teen die grein van alles wat as “normaal” en
“vanselfsprekend” beskou word.
Jesus kan radikaal wees:
slaan iemand jou op die wang, draai jy die ander wang. Dreig iemand jou, gee jy
vir hom dubbel wat hy van jou vra.
Radikaal.
Jesus het later, ook aan die
kruis, self gedoen wat hy aan ander oor vyandsliefde geleer het toe hy heel
onverwags vir die vergifnis van die mense wat Hom gekruisig het, gebid het. In
daardie gebed kom sy liefde teenoor hulle wat hom haat na vore.
Wanneer Jesus die misdadiger
van sy teenwoordigheid verseker, bevestig Hy dat Hy die vyande van God, hulle
wat steel en roof en doodmaak, ook kan liefhê.
Wanneer Jesus op al hierdie radikale
maniere die konvensionele opvattinge van sy tyd en sy samelewing op sy kop
keer, reflekteer dit ‘n insig van besondere mistagogiese waarde, sou ‘n mens
kon redeneer: Ons weet immers hoe ons
gejaag kan word deur ons eie begeertes om uit te styg, om die beste te wees en
te besit en deur on vrees om nie deur ander geag te word nie. Niks is so sleg
vir ‘n mens, wil Jesus op die manier te kenne gee, wanneer jy jou lewe met die
oog op ander se menings en op jou bure se lewensstyl voer. Jy behoort immers te
weet: Jy gaan dikwels dikmond rondloop as jy jou oog op die gelukkies en
ontkominge van mense rondom jou hou. Jy kan nie brommerig leef omdat ander wat nie
so fluks en so ordentlik soos jy is, skynbaar beter daaraan af is as jy nie. En
net so sal jou lewe maar suur en somber wees as jy toelaat dat ander mense se
opinies jou van jou lewensvreugde beroof.
Deur mense te leer om hul
vyande, hul vervolgers, hul teenstanders met al hul gespot, geweld en geskinder
te vergeef, bevry Jesus hulle. Hy maak met sy lewe en sy voorbeeld die las op
mense se skouers ligter: wees vry genoeg om te weet dat niks of niemand van
buite af jou innerlike waardigheid en vryheid kan wegneem nie.
Jesus deel met hierdie
radikale insig ‘n ou menslike wysheid: Die stoïsyne en die sinici het almal
geleer dat ‘n wyse man nooit deur die hatighede van sy opponente onrustig
gemaak sal word nie. Dit weet ‘n mens uit die skrywes van Seneca en Epiktetus.
Nog meer, Jesus deel dit ook
met die Ou Testament waar gedeeltes soos Exodus 23:4-5, Spreuke 24:29, 1
Konings 3:10; Jona, en Deuternonomium 10:18-19 van vyandsliefde praat.
Maar hierdie insig is nog
lank nie voldoende om die episode van die misdadiger aan die kruis te begryp
nie. Dit is waar dat dit ‘n radikale gebaar van Jesus was om die misdadiger nie
op sy verdienste te meet nie. Dit is ook waar dat Jesus die oortuigings van al
die magtige leiers van sy tyd uitgedaag het. En dit is sekerlik ook so dat Jesus hierin 'n ou wysheid deel - al is dit by hom anders gemotiveerd en gerig.
Deur jou in te leef in die
kruisverhaal, kan ‘n mens nader daaraan komom te besef hoe anders Jesus se optrede was: tevrede hoor die leiers van die
volk dat Jesus ‘n misdadiger vryspreek. Hulle sou dit as ‘n bevestiging sien
dat hulle goeie rede gehad het om Jesus uit die weg te ruim. Hierdie Jesus is ‘n
vriend van misdadigers en sien nie die boosheid van hul dade raak nie.
Die verhaal van die misdadiger
lyk maar net op die oppervlakte asof Jesus hom maklik tot die paradys toelaat.
Daar is ‘n dieper moment aan die verhaal wat dit in ‘n totaal ander lig te
staan laat kom. Jesus se onortodokse, radikale optrede teenoor die misdadiger
gebeur nie ondanks sy sondige verlede
nie. Dit gebeur om ‘n heel, heel ander rede.
Die vraag is dus: waarom is Jesus so radikaal en anders?
Die vraag is dus: waarom is Jesus so radikaal en anders?
Later meer hieroor.